Wästbyggprojekt i Varberg prisas – för andra året i rad

För andra året i rad vinner ett av Wästbyggs projekt Varbergs kommuns byggnadspris. Det är hyreshusen på Mandarinen 2 som prisas för bland annat för sitt hållbarhetsfokus och arkitektoniska gestaltning.

Förra året var det Ventilohuset, en kontorsbyggnad på Birger Svenssons väg som Wästbygg AB uppförde åt Ventilo AB, som vann. I år går priset till Mandarinen 2 som kom till efter en kommunal markanvisning som vanns av Wästbygg Projektutveckling, Maleryd, Dacapo och Arkitema Architects. Wästbygg AB har uppfört dem.

Under hösten 2018 kunde hyresgästerna flytta in i kvarteret som i folkmun kallas för getinghusen på grund av sin svartgula färg. Ända från idéstadiet har fokus för husen varit hållbarhet och gemenskap och efter ett halvår har hyresgästerna nu bland annat bildat en cykelgrupp och en trädgårdsgrupp.

Christina Andersson är arbetschef hos Wästbygg AB:

- Väldigt roligt att vi vann i år igen! Mandarinen 2 har verkligen varit ett fantastiskt roligt projekt att arbeta med från början till slut. Ett väldigt bra samarbete mellan arkitekt, projektutvecklare, fastighetsägare och oss byggare har gjort att våra olika kompetenser och idéer har tagits till vara på bästa sätt och på så sätt skapat ett väldigt trevligt boende.

Ur juryns motivering:

Genom ett aktivt engagemang för hållbarhetsfrågorna och gemenskap med kreativa initiativ visar projektet vägen för hållbart och kreativt kretsloppstänkande. Den arkitektoniska gestaltningen för de tre stadsvillorna samverkar till att skapa en tydlig identitet utmed ett av stadens utpekade stråk och har genom anpassning till platsen gestaltats som en god livsmiljö för de boende med utgångspunkt från inspiration, hållbarhet och gemenskap.

• projektutveckling
  • wästbygg