Låt din motion göra gott - även för andra!

För alla oss som njuter av att träna, vare sig det är i god motionsklass eller på högre nivå, så är rent vatten att dricka efter ett avslutat pass något vi tar för givet. I stora delar av världen är rent vatten något som är få förunnat och något som faktiskt räddar liv. Den genomsnittlige europén konsumerar 200 liter färskvatten per person och dag. Av detta går 50 liter åt bara för att spola på toaletten! I USA konsumerar man hela 400 liter per person och dag medan i Afrika och Asien är konsumtionen bara 10 liter per person och dag.  Rent vatten är en rättighet för alla. Ändå saknar närmare en miljard människor tillgång till rent vatten. På landsbygden i fattiga länder tvingas många gå långa sträckor för att hämta vatten ur floder och vattendrag som ofta är förorenade. I storstädernas slumområden tvingas många köpa sitt dricksvatten till orimligt höga kostnader. Konsekvenserna är katastrofala; över 4000 barn dör varje dag av diarré direkt orsakad av bristande tillgång till rent vatten och sanitet.

Varför inte förena din träningsglädje, lyckan och njutningen av att springa eller simma, med att göra en insats som räddar liv? Organisationen WaterAid, som arbetar för allas tillgång till rent vatten och sanitet, samarbetar under våren och sommaren med andra aktörer som tycker att man kan kombinera friskvård, motion och solidaritet! Spring, lunka eller gå, utmana dina skolkompisar eller arbetskamrater eller kör solo!

- Vi har sett ett ökat intresse inte bara för att gå ihop med kollegorna på arbetsplatsen och delta i något av alla lopp som just nu dyker upp utan även att loppen själva faktiskt adderar en välgörenhetsaspekt på deltagandet. Löpare väljer lopp med en humanitär syn, säger Daniel Holking, Kommunikatör på WaterAid Sverige.

Simma för Livet
Den 4 april arrangerades ”Simma för livet” i Centralbadet i Norrköping. Detta event var ett sponsorsim, där simmare erbjöds möjlighet att förbättra situationen i Mali – ett av världens fattigaste länder. Bakom detta kostnadsfria arrangemang låg Medley, Norrköping Vatten och WaterAid Sverige.
 Varje simmad meter räknades och genererade 3 öre till WaterAids projekt Ringar på vattnet i Mali. Norrköping Vatten bidrog med tre öre per meter och badhuset stod för fri entré. Oavsett om simmaren valde att simma 25 eller 500 meter bidrog varje person till att förbättra tillgången till rent vatten och sanitet i Mali.  314 personer simmade tillsammans totalt 285.500 meter i Centralbadet i Norrköpings stora bassäng. Varje simmad meter gav 3 öre till WaterAids projekt i Mali och genererade totalt 8566,50 kr. Utöver denna insimmade summa beslutade Norrköping Vatten att skjuta till ytterligare drygt 16 000 kr, så att totalsumman blev 25 000 kr. Medley valde i sin tur att matcha detta bidrag. Slutsumman för evenemanget blev därmed 50 000 kr totalt till WaterAids verksamhet i Mali.

- "Simma för Livet" är ett lysande initiativ av Medley och Norrköping Vatten. Det var en fröjd att se hundratals människor i bassängen målmedvetet simmande fram och tillbaka. Tack vare Norrköping Vatten gav varje längd en krona ytterligare till WaterAids livräddande arbete i Mali i Afrika, säger Per Stenbeck, Generalsekreterare på WaterAid Sverige.

Bland de som simmade var förutom besökare från Norrköping även socialdemokraten Lars Stjernkvist som simmade totalt 500 meter i bassängen. WaterAids generalsekreterare Per Stenbeck deltog såklart med att antal längder och även Lars Svensson, VD på Norrköping Vatten bidrog med egen insats i bassängen.

- Förutom att de som deltog i "Simma för Livet" gjorde en insats för Mali så är simning en perfekt träningsform som ger både styrka och kondition. Dessutom medför det en mindre belastning för bland annat rygg och knän, säger Hans Albrektsson som är Marknadskoordinator på Medley och även tävlingssimmare. Hans avslutade själv med att simma ett antal längder innan "Simma för Livet" avslutades i Norrköping för denna gången.

- Det råder ingen tvekan om att samtliga inblandade var mycket nöjda med eventet. Nu är nästa steg att ta det vidare till fler simhallar och förhoppningsvis fler vattenbolag. Friskvårdsdelen av eventet är inte heller att förakta och i förlängningen hoppas jag vi kan utöka "Simma för livet" till att även inkludera företag som låter sina anställda simma för det goda i dubbel bemärkelse, säger Daniel Holking, Kommunikatör på WaterAid Sverige om framtiden för konceptet.

Strömmingsloppet: 14 maj
Den 14 maj går starten för den första upplagan av Strömmingsloppet, ett motionslopp i ett vårvackert Vaxholm. Du kan som deltagare välja mellan att springa en bana på 5 km eller 10 km. Genom att delta kan du göra gott då 100 kronor av anmälningsavgiften (på totalt 400kronor) per anmäld deltagare går till WaterAid’s arbete.  Gör så här: Anmäl dig på www.strommingsloppet.se (det kostar 400 kr och betalas till Strömningsloppet; 100 kr av dessa går sedan till WaterAid).

10 km
Banan, som går i kuperad terräng, har starten vid lägret i Vaxholm och fortsätter runt Vaxön, ut på Eriksö och sedan efter kustlinjen tillbaka in i Vaxholms hamn för att sedan gå i mål på Hamngatan. Banan är en ganska krävande 10 km sträcka men med en fantastiskt vacker natur och bebyggelse längs med bansträckan. Underlaget är asfalt, grus, terrängspår och stig.

5 km
Banan har även den starten vid lägret i Vaxholm. Banan är mer lättsprungen och har ett underlag som funkar även utmärkt för rullstolsburna motionärer. Underlaget är mestadels asfalt och mindre partier av grus.

Har du frågor om Strömmingsloppet:
Nicole Rimér
nicole@dandelionsportswear.se

Kistaloppet: 10 september
Den 10 september har du möjlighet att springa Kistaloppet som arrangeras av Husby Marathon Löparsällskap. Under den 10 km långa banan passerar du bl.a. miljonprogrammets höghus, Järvafältets grönområden och IT-klustrets kontorshus.  När du deltar i loppet, genom att springa eller promenera, kan du välja vilken organisation som ska gynnas! Av anmälningsavgiften går nämligen 20 kr till en valfri välgörenhetsorganisation, WaterAid är en av dem!

Underhållning
Det ska vara roligt att springa och därför blandar Kistaloppet tävling och motion med musik och underhållning. Under Kistaloppet 2010 uppträdde några av Sveriges fetaste artister på flera scener längs banan. Adam Tensta, Lazee och Ison & Fille var några av artisterna som underhöll både löpare och åskådare. Blossom Tainton delade efter loppet ut priserna till vinnarna i dam- respektive herrklassen.

Lagtävling
Kistaloppet arrangerar en lagtävling där du kan utmana vänner, konkurrenter och kollegor. Anmäl ett lag med minst 5 löpare så räknar de ihop era resultat i företagstävlingen. När de summerar resultaten kommer de att utgå ifrån två parametrar:
1. Snittid på de 5 snabbaste från respektive lag
2. Flest antal deltagare
Från varje parameter ges en placeringssiffra. Dessa adderas sedan och ger en totalsumma som sätts i relation till övriga lag.

Anmäl dig redan nu, få en t-shirt
Alla som anmäler sig och anger WaterAid som förmånstagare vid anmälan får en fin WaterAid t-shirt skickad till sig. Vi vill såklart att så många som möjligt springer i "våra färger" under loppet.

Gör så här:
1. Anmäl dig på www.kistaloppet.se (det kostar 200 kr och betalas till Kistaloppet).
2. Vid anmälan anger du WaterAid som organisation du vill stödja.
3. Invänta den bekräftelse du får från Kistaloppet via mail och skicka den tillsammans med din adress och storlek till: daniel.holking@wateraid.se
4. Vi skickar en t-shirt till dig och hoppas att vi ses den 10 september!

Har du frågor om Kistaloppet:
David Lillo
david.lillo@kistaloppet.se

För övriga frågor kring samarbeten kontakta WaterAid Sverige:
Daniel Holking, Kommunikatör
08/677 30 08