Kändisar i nöd(vänd)ig toakampanj

WaterAid lanserar den 15 november kampanjen I Love Toa som är en hyllning till toaletten. I kampanjen designar två programledare, två artister, en modetidning, en galleria och en serietecknare toaletter för att öka medvetenheten om att 2,5 miljarder människor idag saknar tillgång till en toalett.

WaterAid arbetar för att alla människor ska ha tillgång till sanitet, kunskap i hygien och rent vatten. Sedan starten 1981 har WaterAid gett 19 miljoner människor rent vatten och 15 miljoner människor tillgång till sanitet.

Människors rätt till toalett är en fråga om säkerhet, jämställdhet, hälsa och värdighet. I samband med Världstoalettdagen den 19 november genomför WaterAid kampanjen I Love Toa med syfte att öka kunskapen om sanitetskrisen i världen och samla in pengar för att fler människor ska få tillgång till sanitet.

Från den 15-22 november kommer de specialdesignade toaletterna att ställas ut i Mood Stockholm. Under denna period går det att rösta på sin favorit på kampanjsidan www.ilovetoa.se. För varje röst som läggs, skänker kampanjens huvudsponsorer 10 kronor till WaterAids arbete. Målet med kampanjen är att samla in 300 000 kronor.

Toaletterna är designade av:
Steffo Törnquist, TV-programledare
Anitha Schulman, designer och entreprenör
Martin Kellerman, serietecknare
Syster Sol, artist
Magnus Carlsson, artist
Rickard Sjöberg, TV-programledare
Vagnelind, konstnär
Isabelle Sällström, grafisk formgivare och illustratör
Damernas Värld, modemagasin
Mood Stockholm, shoppinggalleria

Under kampanjperioden kan företag och privatpersoner buda på toaletterna på Tradera. Intäkterna går oavkortat till WaterAids arbete. Toaletterna är konstverk och kan inte installeras för användning.

I kampanjen I Love Toa samarbetar WaterAid med sponsorerna Gustavsberg, Svenska PostkodLotteriet, Indiska och Bravida samt samarbetspartners Panduro, Mood Stockholm och Tradera.

WaterAid är en internationell organisation som arbetar för allas rätt till rent vatten och sanitet. Organisationen arbetar i 27 länder världen över för att säkerställa tillgången till rent vatten, sanitet och kunskap i hygien för de allra fattigaste. WaterAid samarbetar med lokala partners för hållbara och långsiktiga lösningar. WaterAid påverkar beslutsfattare globalt och nationellt att öka prioriteringar och insatser för dessa grundläggande behov.

Pressbilder för nedladdning: http://www.flickr.com/photos/wateraidsverige/sets/72157637439096483/

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare WaterAid Sverige
cecilia@wateraid.se, 08-677 30 20

För högupplösta bilder på designers och toaletter:
Daniel Larsson, Prat PR
daniel.larsson@prat.se, 08 545 152 49