​Sveriges mest folkkära reklamkaraktärer samlas för rent vatten

Apollo-guden, Mekonomen-Karin och Fåret Frank. Reklamkaraktärerna har numera blivit folkkära kändisar. Nu möts de för första gången när de provfilmar för rollen som WaterAids nya talesperson. Filmen ska få upp ögonen för att byta ut en julklapp mot vattendroppar.

WaterAid arbetar med att ge fler människor i fattiga samhällen tillgång till rent vatten och sanitet. Den här julen vill vi få hela svenska folket att vara med och bidra till att fler människor får det som vi tar för givet - rent vatten - genom att byta ut en eller flera julklappar mot vattendroppar, som finns att ge bort i vår gåvoshop.

– 748 miljoner människor saknar idag tillgång till rent vatten och över 500 000 barn dör varje år av diarré som en följd av detta. Det här är utan tvekan en av vår tids största och viktigaste frågor att lösa, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare på WaterAid.

Den här julen har organisationen tagit till ett något udda grepp. För att berätta om en alternativ julklapp har WaterAid nämligen samlat några av Sveriges mest kända reklamkaraktärer – i samma film. Apollo-guden, Unionen-hjältarna, K-Rauta Jarmo, en tysk tandläkare, Bredbandsbolaget-Kenny, Mannen från 3, Mekonomen-Karin och Fåret Frank. Dessutom gör några gamla reklamkaraktärer comeback. Roland Nordqvist, mer känd som Telia-pappan, är tillbaka. Dessutom får vi återigen höra den oefterhärmlige rösten bakom ”Grattis Sverige!”.

– Att vi har lyckats samla så många karaktärer även från konkurrerande företag i en och samma film, för att sprida vårt budskap, ser vi som ett bevis på att fler än vi tycker att det här en viktig fråga. Vi är enormt tacksamma över att alla har ställt upp för rent vatten, fortsätter Cecilia.

I filmen provspelar karaktärerna för rollen som WaterAids nya talesperson, något som de gör med ett blandat resultat.

– Allvaret i frågan går givetvis inte att skoja bort. Men däremot tror vi, att vi på ett humoristiskt och avväpnande sätt, kan tränga igenom bruset. Vi kanske inte hittade den perfekta talesperson men vi har helt klart den perfekta julklappen, avslutar Cecilia Chatterjee-Martinsen.

Läs mer om julkampanjen, se filmen och besök vår gåvoshop på www.wateraid.se

**************

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Cecilia Chatterjee-Martinsen

08–677 30 20