Chokladgästabud på Waxholms Hotell

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2019 10:15 CEST

Välkommen till en dag med fokus på choklad- och mathantverk på Waxholms Hotell

Chokladgästabud på Waxholms Hotell den 27 April

Lördag den 27 april är det åter igen dags för Chokladgästabudet på Waxholms Hotell. Ta tillfället och besök ett 20 tal utställare med fokus på choklad och mathantverk.

Initiativet kom ifrån Nora Chokladskola som tidigare arrangerat liknande ”Chokladfestival” i Nora men även i år arrangerar Vaxholm värdstad. Idén till Vaxholm som destination är ett resultat av Linda Wahlströms (Waxholms Bed&Breakfast) nyfunna chokladintresse då hon nyligen gått kurs som pralinmakare och tyckte att Vaxholm såklart borde ha en egen Chokladfestival. För Waxholms Hotell var det självklart att vi ville vara med och arrangera detta event, då vi ständigt jobbar för att vara ”Hotellet där det händer” säger Therese Cederblom.

Det finns mycket fint för både ögon och gom! Förra året kunde man exempelvis träffa pralinmakaren Galiah Bosyk som hade många besökare som berömde hennes fina praliner i form av miniatyrer av ”Kaffereps-klassiker” - små praliner i sagolika former (och smaker!) av bl.a punchrulle, prinsesstårta, kanelbulle, chokladboll. Den yngsta utställaren var endast elva år och hade själv gjort praliner och chokladkakor dekorerade med ”Skärgårdstema”. Väl inne på Hotellets konferensvåning höll pralinören Ingela Svedbro ”prova på kurser” för alla besökare som ville lära sig mer om hur man gör egna praliner. -En av de gäster som lyckades få en plats till dessa fullbokade kurser var Maria Rydqvist som sedan nöjt visade upp sina egengjorda praliner.

Även i år kommer det hållas i workshops för både de som är något mer erfarna och den som vill prova på att gjuta choklad. Nyhet för i år är även möjligheten att få både testa och lära sig mer om årets chokladnyhet ”RUBY”- rosa choklad.

Workshops på Chokladmässan i Vaxholm, biljetter bokas via www.waxholmshotell.se

11.00-11.25 Tema Ekologisk mörk choklad

11.45-12.10 Tema karamellchoklad

13.15-13.45 Tema Ruby- rosa choklad
Gör egna chokladkakor med olika toppings.

14.00–14.45 Föreläsning "Kakao – genetik, biologi, och faktorer som påverkar smak
Agronomen Erik Hammar som driver Kakaw.se berättar om kakaons genetiska spridning, biologi, och vilka faktorer som påverkar kakaons-, och i förlängningen chokladens smak.

15.00- 15.45 Rom- och chokladprovning med romexperten och författaren Duane Dove.Vi provar olika sorters choklad inklusive Duanes egen prisbelönt ekologisk choklad från egen kakaoplantage på Tobago.

Nere på mässområdet Lilla Strand flanerade besökare runt bland pralinmakare, glasstillverkare och stannade då och då till för att spana in hantverken lite extra. Från Bönan & Roten kunde man få se några coola praliner i form av döskallar, som man gjort i samarbete med en erkänd tatuerare. På uteserveringen kunde barnfamiljer samlas i ”Lilla Augustas café” och låta barnen leka konditori och få testa att ”rulla chokladbollar på pinne”.

- Vi ser fram emot årets Chokladgästabud och är spända på alla nya utställare och föreläsare säger

Therese Cederblom för Waxholms Hotell.

På en plats där Stockholms skärgård möter mysig småstad finner du skärgårdens pärla, Waxholms Hotell. Hotellet som öppnade 1902 har öppet året runt och erbjuder boende, konferensmöjligheter, festvåningar och två olika restauranger; anrika Matsalen och skärgårdsbistron Lilla Strand. Utanför entrén angör Waxholmsbolagets båtar och hotellets gäster har gångavstånd till det mesta.

År 2015 förvärvades Waxholms Hotell av hotellmannen Tobias Ekman och entreprenören Olof Skarman, som har låtit renovera stora delar av hotellet i tidsenlig anda. Man arbetar aktivt med arrangemang kring musik, konst, dryck och mathantverk som lockar besökare till skärgården året runt.

Läs mer på www.waxholmshotell.se