Pressinbjudan: Kliv ombord på Waxholmsbolagets nyaste fartyg

Fartyget Yxlan står redo att bryta is i vinter och erbjuder året runt-trafik i Stockholms norra skärgård. Torsdag den 8 november visas fartyget för media med efterföljande dopceremoni.

Yxlan är ett modernt och miljösmart fartyg med hög passagerarstandard och är byggt enligt senaste riktlinjerna för tillgänglighet så att alla passagerare kan åka med. För att begränsa miljöpåverkan har fartyget fått en dieselelektrisk hybriddrift, vilket innebär att fartygets dieselgeneratorer kompletteras med batterier.

Trafikstart sker måndag 10 december. Fartyget kommer då ingå i ordinarie trafik i norra skärgården och angöra Furusund, Köpmanholm, Östernäs, Gräskö, Norröra, Söderöra, Svartlöga, Rödlöga, Fårgångsö, Högmarsö, Söderäng.

Premiärvisning och dop torsdag den 8 november

Media kommer under visningen att få information om fartygets tekniska nyheter, utformning och svar på hur fartyget är tänkt att användas i Waxholmsbolagets trafik. Möjlighet för intervju finns samt att tillfälle ges för att fota och filma. Medverkar gör Richard Borgström, chef för Sjötrafik på trafikförvaltningen, samt sakkunniga inom trafik och teknik. Efteråt har media möjlighet att närvara på fartygets officiella dopceremoni.

15:30-16:00 Trafikförvaltningen visar upp fartyget för media.

16:00-16:15 Caroline Ottosson, förvaltningschef och vd för Waxholmsbolaget, välkomnar fartygets gudmor finanslandstingsrådet Irene Svenonius, som utför en traditionsenlig dopceremoni.

Plats: Strömkajen (utanför Grand Hotel)

Välkomna!

Frågor besvaras av trafikförvaltningens presstjänst, 08 686 15 50