Strejk i skärgårdstrafiken

Strejk i skärgårdstrafiken

UPPDATERAD 131111 - STREJKEN AVBLÅST. Stora delar av Waxholmsbolagets trafik ställs in när fackförbundet Seko måndag 4/11 tar ut sina medlemmar i strejk. Djurgårdsfärjans turer samt nästan all trafik i mellersta och södra skärgården ställs in.

Det är Seko och arbetsgivarförbundet Almega som ännu inte kommit överens kring avtalet för skärgårdstrafiken. De båda parterna har nu inlett strejk respektive lockout. Förhandlingarna pågår och medlarna har lämnat ett första bud som avvisades av parterna under fredagen. Ett andra bud avvisades av Almega under söndagen.

Konfliktåtgärderna inleds måndag 4/11 klockan 12.00 (Djurgårdsfärjan) samt klockan 15.00 (skärgårdstrafiken). Det är trafiken i mellersta och södra skärgården samt all trafik med Djurgårdsfärjan som ställs in (se nedan). Trafiken i norra skärgården drabbas inte. Totalt drabbas mer än tusen resenärer i skärgårdstrafiken och 2 500 resenärer på Djurgårdsfärjan av den inställda trafiken.

MELLERSTA SKÄRGÅRDEN: Stor påverkan, turer som körs av följande båtar ställs in; Värmdö, Vånö, Väddö, Viberö, Vaxö, Saxaren, Söderarm och Nämdö.

SÖDRA SKÄRGÅRDEN: Stor påverkan, turer som körs av följande båtar ställs in; Vaxö, Söderarm, Waxholm II, Silverpilen och Utö Express.

DJURGÅRDSFÄRJAN: Trafiken helt inställd, samtliga Djurgårdsfärjor uttagna i konflikten.

För mer information, se waxholmsbolaget.se

Waxholmsbolaget grundades 1869. Allt sedan dess har vi trafikerat Stockholms skärgård varje dag året runt, från Arholma i norr till Landsort i söder. Idag är Waxholmsbolaget en del av Stockholms läns landsting, där vi har i uppdrag att driva den kollektiva sjötrafiken. Det betyder att vi går i reguljär linjetrafik året runt. Sammanlagt transporterar Waxholmsboalget över 4 miljoner passagerare och 7 000 ton gods per år.