Exklusiv fruktsprit på körsbär från Joseph Cartron åter på hyllan på Systembolaget 24 januari

Eau-de-vie de kirsch från Cartron lanserades första gången på Systembolaget 2015 och är nu tillbaka på hyllan, denna gång i en något mindre flaska, 500 ml. Spriten är såklart densamma och av lika hög kvalité tack vare de solmogna körsbären som skördas när de är fullt mogna.

Destillationen sker i kopparpannor och är extremt noggrann och handlingsskicklig med exakthet. Det ska nämnas att det går åt 10 kilo solmogna körsbär per liter sprit vilket skapar en uppfattning om exklusiviteten i produkten. För att hålla en jämn, hög kvalité samt bidra med extra koncentration och komplexitet så blandas den ny-destillerade spriten med äldre lagrad körsbärs eau-de-vie som har lagrats på demijohns.

Joseph Cartron var fruktodlare i Bourgogne och startade sitt destilleri 1882 i Nuits-St-Georges i Bourgogne, strax söder om Dijon och ligger längs den kända vägen Route de Grand Crus där de främsta vingårdarna ligger. Joseph Cartron har alltid arbetat med riktiga råvaror och inget hokus pokus. Solmogna frukter och bär främst från Bourgogne används till likör så väl som till fruktsprit av högsta kvalité.

Lanseras i Systembolagets tillfälliga sortiment 24 januari

Artnr: 40661, 500 ml. 45% alk/vol. 299 kr.

We & Wine en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.

We & Wine representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Terreno, Jackson Family Estates, Basilisco, Azienda Vinicola Farina, Joseph Cartron och Domaine Billaud-Simon märks.