Fondberg lanserar hantverksmässig mezcal från producenten Derrumbes

Fondberg är stolta att lansera en hantverksmässigt tillverkad mezcal från mexikanske producenten Derrumbes på Systembolagets fasta sortiment. Det är första gången Derrumbes lanseras i Sverige, och Fondberg breddar därmed sitt spritsortiment där redan gin, vodka, calvados, pisco och eau-de-vies märks.

Spritsorterna mezcal och tequila är båda från Mexiko och framställs av agave. Skillnaden är att tequila enligt lag endast kan tillverkas av den blå agave från Jalisco, men mezcal kan tillverkas av en flera olika agavesorter från olika delar av landet och ofta har en hantverksmässig framtoning.

Derrumbes No 3 San Luis Potosí är tillverkad av agave espadin. Den har tillverkats i stenugn och jästs med naturlig jäst i stenkar, innan den genomgått dubbel destillation i koppar pot-still följt av 60 dagars lagring på glasflaska. Derrumbes No 3 San Luis Potosí har en intensivt örtig och kryddig smak och doft med inslag av päron, citrus, peppar, örtkryddor och rålakrits.

Derrumbes är skapat av Javier Mateo, tredje generationens destillerare, med målet att uttrycka de unika stilarna av mezcal i olika byar i Mexiko, från områdena Michoacan, Oaxaca och San Luis Potosí. Derrumbes No 3 från San Luís Potosi har i dagarna nått Systembolagets hyllor!

Derrumbes Mezcal No 3 San Luis Potosí lanseras I Systembolagets fasta sortiment den 1:a December. 399 sek, # 581, 42 % alc/vol, 700 ml

• mexiko
  • mezcal
  • mescal
  • derrumbes
  • sprit

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och på Systembolaget.