​​Fondberg lanserar stolt ett mixpack Montilla från anrika producenten Pérez Barquero

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2015 19:28 CET

Pérez Barquero grundades redan 1905 och tillverkar viner från området Montilla-Moriles i Andalusien i södra Spanien. Nu finns tre av deras viner tillgängliga på Systembolagets fasta sortiment i form av en mixlåda med små flaskor av tre olika typer av Montilla ur serien Gran Barquero: Fino, Oloroso och Amontillado

Endast druvor från de högkvalitativa områdena Sierra de Montilla och Moriles Altos inom området Montilla-Moriles används för tillverkningen av Gran Barqueros viners. Den karaktäristiska vita jorden är mycket rik på kalcium och vinrankorna, Pedro Ximenez, är i snitt 30 år gamla.

Finon producerades i ett solerasystem av amerikansk ek under i snitt tio år. Finon skyddades mot oxidering av flor av ett tunt jästlager som bildades på ytan, vilket bibehåller friskheten i vinet. Amontilladon framställdes i solera på samma sätt som fino, men jästtäcket försvann så småningom vilket orsakade att vinet utsattes för oxidering, vilket ger amontilladon sin typiska stil. Amontilladon var i solerasystemet i snitt i 25 år, liksom för oloroson, som producerades med oxidation i solera utan flor.

Med Grand Barquero Pack kan man upptäcka de olika typerna av Montilla. Om man vill prova vinerna till mat, följd gärna talesättet: If it swins, serve Fino. If it flies, serve Amontillado. If it flies, serve Oloroso.

Grand Barquero Pack innehåller tre olika flaskor Montilla à 375 ml, Fino, Oloroso och Amontillado, och kostar 300 sek (17,7 % alc/vol i genomsnitt), artikelnummer 8368 och lanserades på Systembolagets fasta sortiment i december.

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och på Systembolaget.