​Prisbelönt norsk gin lanseras i Sverige

Ny hantverksgin från grannlandet i väst. Harahorn Gin från Det Norske Brenneri finns sedan en vecka i Sverige. Ginen är framställd med noga utvalda norska råvaror och har bland annat belönats med guld i världens största sprittävling, San Fransisco International Spirits Competition.

För att producera Harahorn har Det Norske Brenneri valt noggrant bland norska växter för att få fram rätt balans och en norsk ursprungskänsla. De skandinaviska växterna får tack vare sin långa växtsäsong mycket smak som gör dem lämpliga i en smakrik produkt som gin. Enbären, den viktigaste smaksättaren i gin, kommer från Røros, men där finns också mindre vanliga ginkryddor som rabarber från Grimstad, blåstång från Stadt, Kvanne från Oppdal, Kungsmynta från Sunndal och inte minst blåbär från Nordmarka utanför Oslo.

För att ha maximal kontroll över produktionen destilleras endast 300 liter åt gången. Small batch gin på riktigt! Resultatet blir en torr, ren gin, med viss fruktighet och tydlig enbärston.

Harahorn Norwegian Small Batch Gin finns i Systembolagets beställningssortiment och kostar 369 kr.

Harahorn Norwegian Small Batch Gin 46%
Arikelnr: 88803
Storlek: 500 ml
Pris: 369 kr

• gin
  • hantverksgin
  • craft gin
  • det norske brenneri
  • norge
  • sprit

Fondberg är en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.