Prissänkning på Morgon - klassisk Cru från Beaujolais

Victor Berard Morgon är ett klassiskt och stiltypiskt exempel på Morgon av bättre snitt. Nu pressas priset på det redan Fyndstämplade vinet ytterligare och har nu landat på 109 kronor.

På 80-talet var viner från Morgon från Beaujolais kända för sina lätta bäriga viner av medioker kvalitet. Idag förknippar många Beaujolais enbart med Nouveau, de viner som den tredje torsdagen i November ofta är de första från årets skörd som når marknaden. Det händer dock mycket i Beaujolais och Gamaydruvan början få sin rättmätiga uppskattning av vinjournalister och konsumenter.

Morgon är en av de 10 byar (Cru) i Beaujolais som anses ha högst standard och därför får märkas ut på etiketterna. Av dessa är Morgon en av de mest kraftfulla och vinerna som förvisso oftast är gjorda för att drickas unga klarar att lagras några år och kan få en närmast burgundisk karaktär.

Vinet är blåbärsfruktigt, med tydliga inslag av hallon, örter och mörka körsbär. Det har en fräsch syra och passar till charkuterier, råbiff, stekt fisk, kalv, eller eleganta asiatiska grönsaksrätter, t.ex vietnamesiska rispappersrullar.

Victor Berard är en anrik Beaujolais-baserad negociant som döpts den framgångsrike man med samma namn som föddes 1874. Victor var medlem av franska handelskammaren och President för Syndicate des Negociants. Hans företag Victor Berard et Fils var ett av de allra första i hela Frankrike att producera vin för att sälja på flaska istället för i fat.