We & Wine presenterar Taittinger Prix Culinaire International i Sverige - anmälan öppen!

We & Wine är stolta att få presentera 2020 års upplaga av Taittinger Prix Culinaire i Sverige. En utvald kock från Sverige kommer att få chansen att mäta sina praktiska färdigheter med världseliten under finalen i Paris.

Ulf Wagner, Sjömagasinet, är ordförande för Taittinger Prix Culinaire i Sverige och ansvarar för urvalet av Sveriges kandidat till den internationella finalen i Paris den 28:e januari 2020. Tävlingsbidragen för det svenska urvalet tas emot senast den 28:e oktober 2019.

Taittinger Prix Culinaire International

Prix Culinaire «Taittinger», eller ”Prix International de Cuisine d’Auteur Taittinger”, som den franska titeln lyder, skapades 1967 av Claude Taittinger från Champagnehuset med samma namn. Tävlingen har alltid haft som sitt kall att bevara det franska gastronomiska arvet genom att se till att kunskapen förs vidare till den yngre generationens kockar.

Prix Culinaire Taittinger är erkänt inom kockarnas yrkeskår och utmärker sig av sina höga krav och trovärdighet. Priset kallas ofta för ”Gastronomins Everest” och dess svårighet utgör en språngbräda för pristagarna och låter dem nå en verklig berömdhet. De vinner sina kollegors respekt och beundran. Många av dem blir legender, som lång tid framåt präglar historien och det kulinariska arvet genom sin gastronomiska kreativitet: Joël Robuchon, Michel Roth, Bernard Leprince och Régis Marcon, för att nämna några. Dessa historiska franska kockstjärnor har alla en gång stått på toppen av detta mycket åtråvärda podium.

Pris

Den kandidat som väljs ut att representera Sverige vinner en check på 2 400 € och har dessutom en chans att vinna en check på 20 000 € i den internationella finalen i Paris den 28:e januari 2020, där kockar från åtta olika länder deltar.

Tävlingsvillkor

Den tävlande ska vara mellan 24 och 40 år. Kandidaten måste arbeta på en restaurang och ha minst fem års yrkeserfarenhet inom branschen. Anmälan och deltävlingsbidrag tas emot senast den 28 oktober 2019.

Baserat på detta tävlingsbidrag kommer Sveriges juryordförande Ulf Wagner välja ut den kandidat som kommer att få möjligheten att tävla för Sverige i den internationella finalen. Den svenska kandidaten tillkännages under en ceremoni i Stockholm i mitten av november.

Mer om tävlingen, reglerna samt hur du anmäler dig kan du läsa här på Taittinger Prix Culinaire’s hemsida

We & Wine representerar sedan mer än 20 år tillbaka Champagne Taittinger i Sverige. För frågor, vänligen kontakta Erika Nord, Produktchef för Champagne Taittinger på We & Wine (erika.nord@weandwine.se)

We & Wine en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.

We & Wine representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Ferngrove, Jackson Family Estates, MGM Mondo del Vino, Azienda Vinicola Farina, Domaine Vacheron och Svensk Vodka märks.