WebCoast- på dina villkor

Pressmeddelande  •  2012-02-29 16:30 CET

Vad kan vi göra för att hjälpa länder i kris att nå ut till omvärlden via sociala medier? Hur söker man arbete eller rekryterar online? Detta är ett axplock av de ämnen som diskuterades under förra årets WebCoast. Den 16-18 mars slår Lindholmen Science Park återigen upp sina dörrar för en ny knytkonferens och diskussionerna kan börja.

Att komma till en konferens utan att på förhand veta vilka föredragshållarna är kan för många kännas ovant. Organisatörerna bakom WebCoast ser kraften i att människor får diskutera sina passioner och intressen i ett sammanhang där alla har en önskan att hjälpa varandra vidare i en kreativ tankesmedja. WebCoast har blivit en arena där både användare och utvecklare från olika områden och branscher kan mötas under flera dagar och knyta nya band. Förra året knöts kontakter som har gett uppdrag, anställningar och ett nytt nätverk med webbutvecklare.

En knytkonferens är helt deltagarstyrd. Organisatörerna såväl som deltagarna är med på lika villkor. Tanken bygger på att alla deltagare som vill bokar upp sig på en session på antingen 20 eller 40 minuter. En session kan vara att man har en workshop, en diskussion eller ett föredrag om ett ämne som berör kommunikation på nätet. Ämnesval och tider bestäms först på fredagen när deltagarna är på plats.  Man skriver upp sig på ett schema, eller på Gridden som vi kallar det. Gridden ser ut som ett rutnät med fasta tidsblock. Inom varje tidsblock fyller man då på med sessions.

- Det finns garanterat andra som delar ens intresse för det ämne man vill prata om. Det pågår flera föredrag samtidigt för att så många som möjligt ska kunna både tala och lyssna. Mellan varje föredrag finns det tid att mingla och fika så att man kan umgås, nätverka och utbyta visitkort, berättar Maria Gustafsson, initiativtagare och projektledare för WebCoast.

På traditionella konferenser där få utvalda personer håller föredrag är man beroende av hur duktig föreläsaren är och på vilket sätt personen kan behålla publikens intresse. Man får sällan chans att höra och välja på en mängd olika talare och man har inte samma chans till kontaktmöjligheter. Som företag eller företagare på plats har du unika rekryteringsmöjligheter eftersom du får direktkontakt med olika typer av kompetens.

Som deltagare har du en chans att bredda din kompetens få nya infallsvinklar och träffa andra kunniga människor som du kan fortsätta ha kontakt med. WebCoast bjuder på en helg med ett smörgåsbord av ny kunskap, nya kontakter, god mat och underhållning.

Sista chansen att köpa biljett till WebCoast är söndag 4 mars.

WebCoast drivs av engagerade människor som kavlar upp ärmarna och skapar en konferens de saknar i Västsverige: 16-18 mars går knytkonferensen WebCoast återigen av stapeln. Projektet drivs utan vinstsyfte och finansieras av biljettintäkter och sponsring. Inititiativet kom från Maria Gustafsson den 3 november 2010 och i mars 2011 var den första "unconference" på Lindholmen Science Park.  Tillsammans har de grundat den ekonomiska föreningen Westcoast Web Network.