Xelera - en av WebCoasts sponsorer

Pressmeddelande  •  2012-03-08 09:02 CET

Xelera Communication AB är en av silversponsorerna för WebCoast 2012. Vi träffade Xeleras vd Camilla Steen, webbstrateg Elwira Kotowska och projektledare Linda Eriksson för att höra deras tankar om WebCoast.

Det vi vill göra på WebCoast är att snacka webb och ta reda på hur andra ser på webbkommunikation. Hur är det där ute? Hur används sociala medier för kommunikation i dag? Vart är kommunikation på webben på väg? Vad ska vi tänka på när vi bygger webb för att underlätta våra kunders kommunikation med sina kunder? Vi vill få inspiration, träffa folk och nätverka. Det känner vi att WebCoast är en bra arena att göra på.

Vi har inte tidigare varit med och sponsrat på det här sättet, inte heller har vi haft en monter på en knytkonferens, så vi vet inte riktigt vad vi kan förvänta oss. Det är också det som är tjusningen. Vi hoppas att få träffa nya partners och få till nya samarbeten.

Vad vill ni dela med er av på WebCoast?
Det vi lärt oss genom åren – att bygga webbplatser. Vi kommer även att tala om Content Management-system och humanisering av webben. Vi anser att webbplatsen är det element som är grunden i den digitala kommunikationen. Vi vill tala om balansen mellan ord, bild, kommunikation och teknik.

Vad vill ni lära er av andra på WebCoast?
Det är ju svårt att veta innan man vet vad andra tänkt prata om, men får man önska vill vi veta vad andra på webben tycker: Vad är en bra webbplats? Det deltagardrivna formatet på konferensen är mycket spännande, vi stimuleras av andras kreativitet och är ödmjuka inför att lära av andra. Vi är mycket nyfikna på vad som komma skall!

Just att ge kunskap och samtidigt få kunskap ska bli roligt och det känns som att WebCoast har lite kollo-känsla över sig! Det var Camilla, Elwira och Linda rörande överens om.

WebCoast drivs av engagerade människor som kavlar upp ärmarna och skapar en konferens de saknar i Västsverige: 16-18 mars går knytkonferensen WebCoast återigen av stapeln. Projektet drivs utan vinstsyfte och finansieras av biljettintäkter och sponsring. Inititiativet kom från Maria Gustafsson den 3 november 2010 och i mars 2011 var den första "unconference" på Lindholmen Science Park.  Tillsammans har de grundat den ekonomiska föreningen Westcoast Web Network.