Ansiktslyftning för Skogaholms gård på Skansen

Ansiktslyftning för Skogaholms gård på Skansen

Våren och sommaren 2015 är Skogaholms gård skymd av byggställningar, då byggnaden står inför en omfattande renovering som beräknas vara färdig i juli 2015.

För att återställa herrgården till sin forna glans används Weber Kalkbrukssystem som är speciellt framtaget för att skydda och bevara tidigare kalkputsade fasader.

Den befintliga putsen på byggnaden var i mycket dåligt skick, därför görs en omputsning inifrån den ursprungliga timmersstommen. Precis som på 1790-talet används vassmatta som putsbärare, förutom på husets västra fasad där man har spiktegel utan armerande nät som putsbärare. Ytputsen blir brädriven slätputs som avfärgas med gotlandskalk med järnvitriol som pigment, vilket ger samma ljust gula fasadfärg som den ursprungliga fasaden hade.

”Sverige är rikt på gamla, vackra kalkputsade byggnader som måste bevaras för framtiden. Det är enormt roligt att vara delaktig i projekt som detta, när man får se gamla, historiska hus vakna till liv igen”, säger Mats Tundal, Objektsäljare Fasad, Weber.

Weber har ett stort sortiment av kalkbruksprodukter som kan ge kulturhistoriska byggnader tillbaka sitt ursprungliga utseende.

Fasadentreprenör för renoveringen är Eskilstuna Fasad och Kakel.