maxit i samarbete med Ernst Kirchsteiger

- Ernst formger en friggebod av maxit DSM-byggblock.

maxit har skrivit ett flerårigt samarbetsavtal med Ernst Kirchsteiger. Första projektet som Ernst gett sig på är ett egendesignat hus med maxits patenterade DSM-byggblock. Huset är 15 kvadratmeter precis som de nya reglerna för friggeboden föreskriver. Men Ernsts hus är mycket mer än en traditionell friggebod, den är tänkt att vara mer som en liten bostad eller ateljé än ett förråd.

Färdigt paket
Ernst hus kommer att säljas som ett färdigt paket hos utvalda maxit återförsäljare. I paketet ingår LECA-grund, DSM-byggblock, tak, fönster, dörrar och Ernst egna inredningsdetaljer. Konceptet introduceras under 2009.

Bygg utan murbruk
maxit DSM-byggblock är byggblock av LECA som staplas utan murbruk. Byggblocken är självisolerande, det behövs därför inte någon ytterligare isolering, och putsas på både in- och utsidan. Materialen brinner inte, ruttnar inte och ger dig en överlägsen värdebeständighet. Med ett hus byggt med DSM-byggblock får du i stort sett ett underhållsfritt hus. En putsad fasad klarar sig vanligtvis med en renovering efter 20-25 år.

Fortsatt samarbete mot gör-det-självarna
Samarbetet mellan Ernst och maxit ligger i startblocken och drar igång i hög fart under hösten. När husprojektet är självgående kommer Ernst att jobba vidare med maxits produkter och även då med fokus på gör-det-själv-marknaden. Vi på maxit ser fram emot att arbeta tillsammans med Ernst som är en stor inspirationskälla inte bara för gör-det-självarna utan även för oss som byggmaterialtillverkare.

Fördelar med DSM-byggblock
maxit DSM byggblocksystem ger många fördelar på arbetsplatsen:

• Det går snabbare att montera DSM-byggblock eftersom du slipper själva murningsmomentet
  • Inget murbruk underlättar byggarbetet och innebär att du slipper både vatten och spill
  • Du slipper även rengöring av blandare eller verktyg
  • Du är inte beroende av vädret, du kan "mura" även i minusgrader

Vill du veta mer? Välkommen in på www.maxit.se och läs om maxit DSM-byggblock.