Peter Hamberg, ny MD för Weber

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2017 13:39 CEST

Peter Hamberg, ny MD för Weber

Peter Hamberg har tillsatts som ny MD för Weber efter Lars-Erik Edgarsson som gick i pension i våras

Peter Hamberg kommer närmast från en 12-årig VD-post på Bevego Byggplåt & Ventilation AB, som tillsammans med bland andra Dahl ingår i Saint-Gobain Distribution. I början av sin karriär arbetade han som säljare av puts- och fasadsystem på Stråbruken (som förvärvades av Optiroc 1997, sedermera maxit och från 2010 Weber). Under sina 15 år inom Stråbruken/Optiroc/maxit arbetade Peter bland annat även som Business Manager Facade och VP Commercial Development. Under tre år arbetade han också i Oslo som Managing Director för STRÅ Norge och 2,5 år i Spanien som Vice President för Optiroc Premix S.A. i Bilbao och Madrid.

”Det känns både spännande och roligt att återvända till den verksamhet där min professionella karriär en gång började. Det har onekligen hänt en hel del under de 12 år som jag varit borta från branschen. De första veckorna har jag ägnat all min tid åt att sätta mig in i nuläget samt framtida strategi ”, säger Peter.

Peter tillträdde tjänsten som MD den 1 augusti. Sedan 1 september är han även CEO för Saint-Gobain Sweden AB.

Sunda system och produkter för hållbart byggande

Weber har en marknadsledande ställning inom mineralbaserade byggprodukter på den svenska marknaden. Weber utvecklar, tillverkar och säjer produkter och system för bygg och anläggning inom mur- och puts, golvavjämning, betong, plattsättning/tätskikt samt Leca® block, -husgrunder och -element. www.weber.se

Saint-Gobain Sweden AB är företaget bakom varumärkena Dalapro, Gyproc, ISOVER och Weber. Företaget ingår i den franska Saint-Gobain-koncernen med ca 170 000 anställda. I Sverige bidrar drygt 800 anställda till en omsättning på ca 3 miljarder SEK.

Kommentarer (0)