Weber blir projektsponsor till Cirkus Skansen och Bragehallen

Weber blir projektsponsor till Cirkus Skansen och Bragehallen

Saint-Gobain Byggprodukter AB (Weber) och Skansen har i dagarna tecknat ett samarbetsavtal i syfte att utveckla barnverksamheten i Bragehallen.

Bragehallen uppfördes till Allmänna Konst- och Industriutställningen 1897 av Stockholms bryggerier och har efter flytten till Skansen använts som cirkusbyggnad under flera decennier. Sedan några år tillbaka är det Cirkus Skansen som uppträder. Föreställningen vänder sig främst till barn från 3 år och uppåt, varje söndag två gånger om dagen från mitten av januari till sista söndagen i april. Cirkusartisterna är barn och ungdomar mellan 9 och 18 år. Skansen planerar nu för att kunna presentera fler program där barn kan vara aktiva deltagare. Med sponsringen från Weber ges Skansen förbättrade möjligheter att utveckla barnverksamheten i Bragehallen och renovera byggnaden på ett hållbart sätt.

Parterna har en givande relation sedan många år. Webers byggprodukter används på många håll inom Skansens stora område.  Resultatet av det senaste samarbetet var en renoverad och utvidgad sälbassäng, som i augusti 2012 fick en uppskattad nyinvigning av Sveriges första sälambassadör, flerfaldiga guldmedaljören Anja Pärson.

För Weber är Skansen ett uppskattat besöksmål, inte minst vid den årliga personalsammankomsten som brukar äga rum just i Bragehallen.

– Skansen är unikt i sitt slag! Vi är stolta över att få samarbeta med Skansen i det viktiga arbetet med bevarandet av både djur och kulturhus. Bragehallen har blivit som vår ”hemma-arena” så det var inte något svårt beslut att vara med och säkra att byggnaden är tillgänglig och attraktiv för kommande generationer”, säger Crister Larsson, marknadschef på Saint Gobain Byggprodukter AB (Weber).

– Vi är mycket glada över vårt långvariga samarbete med Weber. Med sitt engagemang och inte minst sin materialkunskap ger Weber oss möjlighet att hålla Skansens byggnader och anläggningar i gott skick, vilket är avgörande för att kunna utveckla Skansens omtyckta verksamhet för både små och stora gäster, säger Cecilia Urwitz, sponsringsansvarig på Skansen.

Crister Larsson, Weber, tfn 08-625 61 17
Cecilia Urwitz, Skansen, tfn 0709-428002

----------------------------------------------

Detta är Weber: Saint-Gobain Byggprodukter AB marknadsför sig i Sverige med varumärket Weber. Saint-Gobain Byggprodukter AB utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter och system för bygg och anläggning inom områdena mur och puts, golvavjämning, betong, fäst och fog samt lättklinker, lättklinkerblock, -husgrunder och -element. Weber är världsledande tillverkare av torrbruk och utvecklar lösningar för nybyggnation och renovering i 43 länder, Weber erbjuder innovativa lösningar och tjänster baserade på det vinnande konceptet med djup lokal kännedom och internationell erfarenhet.

Detta är Skansen: Skansen är världens äldsta friluftsmuseum som grundades 1891 av Artur Hazelius. Skansen är öppet alla dagar och med ca 1,4 miljoner gäster årligen innehar Skansen positionen som Stockholms största besöksmål. Skansen har ca 180 kulturhistoriska byggnader från i stort sett hela Sverige och är också Stockholms enda djurpark.  Skansens varumärke har 98 % kännedom.