Förhandsbokningar av Playstation 5 slår nya rekord hos Webhallen

Förhandsbokningar av Playstation 5 slår nya rekord hos Webhallen

Under föregående vecka kom de första detaljerna om Sonys nästa spelkonsol som, baserat på tidigare namngivningspraxis, troligtvis kommer att tituleras Playstation 5. Mark Cerny, Lead Systems Architect på Sony, intervjuades av Wired Magazine och demonstrerade en prototyp som används av speltillverkare. Även om Wired inte tilläts att kika under huven på maskinen ser den ut att bli ett riktigt fartmonster! Bland annat fortsätter man samarbetet med AMD, denna gång i form av en 8-kärnig processor och ett grafikkort som har stöd för "ray tracing" - ett sätt att simulera hur ljusstrålar fysiskt rör sig i spelvärlden och reagerar realistiskt med olika material. En av de viktigaste frågorna fick man även svar på, maskinen är bakåtkompatibel med Playstation 4-spel. Det mesta talar för en 2020-release, även om Cerny enbart kunde bekräfta att enheten inte släpps i år.

Kort efter att intervjun publicerades lade Webhallen upp Playstation 5 för bokning med ett platshållar-pris, sedan dess har det rått febril aktivitet. Nivåerna matchar redan nu vad Webhallen såg en månad innan Playstation 3, och fem månader innan Playstation 4, släpptes i Sverige.

"Både vi och våra kunder är vana vid att ligga i framkant, men ändå blev vi överraskade av den stora mängden förhandsbokningar som trillade in! Det märks tydligt på efterfrågan att det finns ett stort sug efter en ny konsolgeneration. Att döma av den information som Sony avslöjat ser det ut som om vi har en väldigt kompetent maskin att se fram emot!", säger Anton Nilsson, Marknadsföringschef på Webhallen.

Exakt hur många maskiner som har förhandsbokats är man förtegen om, men man rekommenderar alltid att förhandsboka eftertraktade produkter. "Troligtvis kommer trycket att rampa upp ordentligt när heta gametrailers kommer, samt när release närmar sig", säger Christer Pettersson, Spelinköpschef på Webhallen.

Playstation 4 har sedan release 2013 sålt i över 90 miljoner exemplar världen över.