Webhallen flyttar till åländsk frimem-zon, köper startup-bolaget ChapoVPN

Webhallen flyttar till åländsk frimem-zon, köper startup-bolaget ChapoVPN

Till följd av att Artikel 11 och 13 röstades igenom under föregående vecka förvärvar Webhallen Sverige AB åländska startupen ChapoVPN. Verksamheten flyttas inom kort till ön Märket, en åländsk frimem-zon som utropat suveränitet och därmed inte erkänner den Europeiska Unionen. Där får memes ströva fritt utan risk för byråkratisk tjuvjakt. Detta innebär att Webhallen kan fortsätta tillhandahålla lågkvalitativa memes till kunder samt via sociala medier.

“Frimem-zonen är tillgänglig för alla medborgare som använder vår ChapoVPN-tunnel för överkomliga 89 kr i månaden. Skarp lansering sker på Ålands Självstyrelsedag den 9:e juni, men redan idag öppnar vi för beta-test och inkluderar ett startkit med 20 populära memes”, säger Chief Internet Officer Ricardo Milos.

VPN-tunneln löper mellan Grisslehamn - Märket och har plats för väldigt många datakablar. Under uppstartsperioden kommer ön att aktivt avpopuleras för att ge plats åt dank memes.

Införskaffa ChapoVPN:

Webhallen 2019; Ett omnichannel-företag från start, tidigare DI Gasell och ett mångårigt VA-superföretag, har på kort tid vuxit till att idag vara en av Sveriges ledande återförsäljare inom hårdvara, hemelektronik, gadgets, spel och film. Med butiker i gallerior så som i Mall Of Scandinavia, Täby Centrum, Sickla Köpkvarter och centrala stadslokationer erbjuder Webhallen ett unikt utbud i dessa miljöer.