Kreativa tjuvar stoppas med höjt säkerhetstänk

Tjuvarna blir allt mer kreativa och då gäller det för både privatpersoner och företag att höja säkerhetsnivån. Professionell Säkerhet i Skåne är ett av många företag som har fullt upp att ta fram anpassade säkerhetssystem. Det gäller att tänka igenom allt från vad som skall larmas till hur det skall larmas via uppringning.

Säkerhetsbranschen går för högtryck och i de flesta lösningar är telefonkommunikation viktig. Vi frågade Henrik Karlsson, ägare på Professionell Säkerhet i Skåne AB, om vad man skall tänka på när det kommer till larm.

Hur står det till med säkerhetstänket hos företag och privatpersoner?
– Det är generellt bra. Medvetenheten ökar, men det är väl först när man råkar ut före ett inbrott som man verkligen tar tag i säkerheten. Villalarm ökar och hela branschen ökar på många olika håll. Kreativa tjuvar kräver bättre förberedelser och system, säger Henrik Karlsson, ägare på Professionell Säkerhet i Skåne AB.

Vad är trenden inom säkerhet?
– Vi ser en kraftig ökning av alla typer av brott. Så kallade vandaliseringsbrott, där man krossar en ruta och tar vad man kommer åt, blir allt vanligare. Samtidigt finns det en otäck trend där hänsynslösheten bland kriminella ökar. Tidigare fick man inbrott när man var på semester. Numera kan ett inbrott sek dagtid även om det är personer i bostaden. Och kommer man i vägen kan man råka riktigt illa ut. Detta gör att folk är räddare i dag och det gör i sig att skyddstänket ökar. Samma trend möter vi hos företag.

Vad skall man tänka på när det gäller säkerhet?
– Sunt förnuft är det bästa. Se till att dörrarna alltid är låsta och att det är tänt hemma. Sedan är det viktigt att man väljer rätt teknisk utrustning. Det skall vara larmat överallt och oftast räcker inte en paketlösning utan rådgör med en professionell säkerhetskonsult. Det är stor skillnad på dörrar, fönster, lås etc. Man får ofta vad man betalar för, men det gäller att veta vad som behövs. Det gäller att tänka igenom allt från vad som skall larmas till hur det skall larmas via uppringning.

Tillsammans med Future IT Partner, som är återförsäljare till Weblink, tittade Henrik över telefonilösningen för det egna företaget Professionell Säkerhet i Skåne AB. Lösningen blev molnväxeln Weblink Unified 2.0 med mobiler.

På vilket sätt underlättar molnväxeln ert dagliga arbete?
– Att alltid kunna nås är A och O för oss så en molnväxel med MEX-ade mobiler passar oss perfekt. Vi har ingen receptionist utan alla som jobbar hos oss måste kunna svara och hantera telefonin. Det kan vi med både mobil-app och softphone/communicator.

Om telefonilösningen
Typ av växel: Weblink Unified 2.0
Operatör: Weblink IP Phone.
Antal anknytningar: 14 st.
Antal mobiler: 14 st.
Antal linjer: Obegränsat.
Avtalslängd: 36 månader.
Fokus i upphandlingen: Flexibilitet och enkelhet.

Professionell Säkerhet i Skåne AB
Henrik Karlsson

Future IT Partner
Patrik Bjurberg

Om Professionell Säkerhet i Skåne AB
Grundat: 2013.
Omsättning: 20 miljoner kronor.
Anställda: 15 st.
Kontor: Helsingborg och Staffanstorp.
Affärsområden: Inbrottslarm, passersystem, kameraövervakning och utrymning.
Specialitet: Stora komplexa lösningar för företag.

www.professionellsakerhet.se