Ny telefonilösning höjer Ebbaskolans säkerhet

Den tragiska skolattacken i Trollhättan 2015, där elever och lärare attackerades och tre personer avled, fick Ebba Petterssons Privatskola i Göteborg att fundera på säkerheten. Nu har ett högtalarsystem installerats i skolan som kan styras via molnväxeln Weblink Unified 2.0 både inifrån och utifrån skolan.

– Det började med att vår tidigare telefonileverantör inte svarade upp till önskad support. Efter en tid av diskussion om växelbyte tog processen fart vid ett frukostmöte som Pe Telecom arrangerade tillsammans med Weblink i december 2015, säger Muhamed Basic, IT-ansvarig på Ebba Petterssons Privatskola.

Påverkade skolattacken projektet?

– Självklart berördes vi alla av attacken. Som enskild privatskola har vi korta beslutsvägar. Vi diskuterade i vår styrelse och nästan omgående togs beslut om att se över våra säkerhetsrutiner. De senaste tre åren har vi investerat mycket i larm, brand och IT. Vi har en vana att tänka nytt, men här tog vi faktiskt fasta på så som det var förr i tiden med ett internt högtalarsystem för att nå alla samtidigt, säger biträdande rektor Kenneth Stålnacke.

Systemet är passivt, vilket innebär att alla kan nås utan att behöva gör något aktivt. Meddelande till mobil eller SMS skulle aldrig fungera. I en skola läggs ofta mobiler bort under lektionstid. Oavsett var på skolan man är hör man allanropet och skulle det röra sig om en hotbild kan klassrummen låsas från insidan.

Hur gör ni ett allanrop om ni är utanför skolan?

– Vi har ett kortnummer i molnväxeln som vi ringer. Samtalet går rätt ut i alla högtalare likt en gigantisk högtalartelefon. Vi testar kontinuerligt och justerar högtalarna eller kompletterar. Vi har tack och lov inte behövt använda det i skarpt läge. Men systemet finns där och det skapar en trygghet, berättar Muhamed.

Systemet levererades i början av juli 2016 och under hösten har systemet varit i drift. Det var en utmaning att koppla växeln med högtalarsystemet på ett användarvänligt sätt.

– I samband med beställningen av Weblink Unified 2.0 beställdes också ett högtalarsystem med 44 högtalare som placerade i samtliga klassrum och allmänna utrymmen. Önskemålet var att via molnväxeln Weblink Unified 2.0 kunna göra utrop i högtalarsystemet både via fasta telefoner och mobiler med MEX-anknytning. Där låg vår största utmaning med installationen, men med lite laborationer tillsammans med Weblink och Stentofon fick vi fram den funktion som Ebbaskolan efterfrågade, berättar Ingvar Adolfsson, Pe Telecom.

Vad krävs av högtalarsystemet?
– Högtalarsystemet skall kunna gå att anslutas till växeln via antingen en SIP-anslutning eller en ATA-box om man har analoga linjer.

Kan man använda befintligt högtalarsystem?
– Själva högtalarna kan användas, men det beror på om högtalarsystemet kan anslutas till växeln. Ofta måste man byta styrskåpet som man bestyckar för rätt antal högtalare.

Använder ni lågnivåutgång?
– Nej, lågnivåutgång används endast för radio eller bakgrundsmusik. Det går inte att styra från växeln via lågnivåutgång på ett driftsäkert sätt, säger Ingvar Adolfsson.

Om telefonilösningen
Typ av växel: Weblink Unified 2.0
Operatör: Weblink IP Phone.
Antal anknytningar: 20 st.
Antal mobiler: 8 st (MEX).
Avtalslängd: 36 mån.
Fokus i upphandlingen: Integrering med högtalarsystem, bra support och service på plats, attraktivt pris.

Ebba Petterssons Privatskola
Muhamed Basic

Ebba Petterssons Privatskola
Kenneth Stålnacke

Pe Telecom AB
Ingvar Adolfsson
031–381 17 03

Om Ebba Petterssons Privatskola
Grundad: 1914.
Ägare: Ebba Petterssons Friskolas Stiftelse (friskola utan vinstintresse).
Årsklasser: F–Åk 9.
Elever: 650 st.
Personal: 75 st.
Specialitet: Internationella relationer och IT-stöd.

www.ebbapettersson.se