Kompetensutveckling – Varför & hur?

Hur tänker du kring din egen kompetensutveckling? Varför ska du kompetensutvecklas?

Jag skulle kunna vara så krass och säga för att du skall ha ett jobb kvar om 5-10 år, så behöver du hänga med i svängarna, för snart kommer alla 90-talister att blåsa om oss ”gamlingar”. Vi tycker att de som är födda på 50 och 60-talet är trötta. Men är det verkligen så enkelt, vi som är födda på 70 och 80 talet då?

Ja vi får nog kämpa för att hänga med i utvecklingen, som går i ett rasande tempo. Utan kompetensutveckling utöver den du får ”gratis” genom att göra ditt jobb. Ja då tror jag att det kommer bli tufft att behålla sin position och lön så småningom. För det finns mängder med unga personer som har ett starkare driv och gör ”rätt” saker som företagen är beredda att betala för.

Men vi som då inte är födda på -90 talet eller senare, vad ska vi göra?

Hänga med i utvecklingen så klart! Det är häftigt när man ser yngre personer som inte är 10 år, hänga med i utvecklingen och kan redan nu väldigt mycket om datorer och den digitala sfären.

Men jag kan tycka att det är lika häftigt att min gamla mormor som här använder sin mobiltelefon, för lika märkligt är det för min 6-åriga dotter att det finns telefoner med sladd som sitter fast i väggen, lika märkligt är det säkert för någon som är 90 år och kan ringa när man är på väg på bussen eller tåget och inte lägga in några kronor i en telefonautomat utan bara ringa vart än man befinner sig.

Hur ska man då hänga med i utvecklingen och samtidigt kompetensutveckla sig själv?

Jag tror ett sätt är att ständigt utmana sig själv, man känner sig själv bäst och vet oftast vilka svagheter man har. Sök upp möjligheter där du kan förbättra dina svagheter, det handlar om allt ifrån utbildningar, konferenser eller meetup´s till att hitta ”rätt” mentor som kan hjälpa dig in på rätt spår.

Våga berätta för din omgivning att du vill utvecklas, att du vill lära dig mer saker om något du inte kan.

När berättade du för någon senast att ”just den kunskapen har inte jag riktigt, men jag skulle gärna vilja lära mig mer om det”?

Jag tror i ärlighetens namn att det är ganska få som vågar berätta för sin omgivning att man saknar en viss kompetens. Ett enkelt sätt att lära sig nytt i en miljö som ändå är trygg, är på din arbetsplats. Du känner kollegorna och du kanske vågar uttrycka dina ”dumma frågor” här, det finns inga dumma frågor säger ni då. Men oavsett vad, så kan det ändå vara utmanade att ställa just den där frågan, för man tror att alla andra vet svaret.

Ett tips för att hänga med i utvecklingen är att man på sitt bolag kan skapa olika former av kompetenskvällar.

Det finns säkert många på just ditt företag som kan brinner extra mycket om något speciellt och gillar att dela med sig av sin kunskap.

Där jag jobbar så kallar vi det kort och gott för ”kompetenskvällar”, någon som kan väldigt mycket om en viss typ av programmeringsspråk, en test- eller projektmetodik håller här ett föredrag på 1-3 timmar. Ibland så ingår det en labb övning och ibland inte. Dock så blir det ofta väldigt mycket frågor och funderingar. Men även en hel del glada skratt och ”aha”-upplevelser eller ”var det inte svårare än så här…”.

För att hänga med i utvecklingen och lära sig mer om det man inte kan, så kanske man inte behöver gå så mycket längre än till sina kollegor som förmodligen sitter inne på en massa kunskap men kanske inte har tid att dela med sig på arbetstid.

Fråga runt efter möjligheterna till en kompetenskväll på just ert bolag. Jag är övertygad om att bolaget du jobbar på kan finansiera lite mat och dryck för att ni skall orka er igenom kvällen.

Kompetensutveckling handlar kort och gott om överlevnad på arbetsmarknaden.

Så tveka inte utan sätt fart redan idag!

// vid tangentbordet, Henrik Lönn, Konsultchef på Webstep

• arbetsmarknaden