Blogginlägg -

Reflektioner kring Websteps Kompetenshelg med en av de bästa inom Continuous Delivery

En disig lördagsmorgon i början av februari bar det iväg hemifrån Roslagen. Destinationen var Nynäs Havsbad och en av våra återkommande kompetenshelger, denna gång en tvådagars kurs i ämnet DevOps eller Continuous Delivery som kursledaren hellre ville beskriva det som.

Denne ”kursledare” var ingen mindre än självaste Dave Farley, som inom IT-industrin anses som en av de absolut bästa inom sitt gebit.

Inte för att han egentligen är en god talare eller presentatör, utan för att han levt och lever som han lär: Continuous Delivery är något man övar sig till genom misstag, omtag och samarbete.

Jag satt och smålog mer än en gång när jag kände igen mig i det han berättade. Men viktigare var nog de verktyg vi fick under helgens gång. Identifiera, förbättra, samarbeta. Ett mantra som är lätt att säga, men svårare att genomföra.

Som vanligt var vi en brokig skara på plats med allt från projektledare, produktägare, utvecklare och testare…

Efter bara tio minuter satt de flesta av oss och nickade medhållande till det som sades. Undra på det, igenkänningsfaktorn var mycket hög. ”Såklart! Visst! Ja, men sådär är det ju!”. Och så höll det på i två dagar.

Igenkänning i all ära... men vad gör man åt saker i projekt som inte vill ta fart, eller som inte når den kvalitet i leverans som man skulle önska? Jodå, vi ställde fråga på fråga och svaren kom omgående från Dave i form av anekdoter, jämförelser, förslag och sist men inte minst rena erkännanden av misstag han varit med om att göra under sina decennier i branschen.

Det är väldigt stimulerande att få ta del av en så hög kvalitet på utbildning i trevligt sällskap och i en väldigt vacker miljö. Mitt i mörkaste vintern. Webstep håller hårt i traditionen där den anställde är företagets viktigaste resurs.

Denna helg bevisade det, ännu en gång.

I skrivandes stund så har undertecknad redan lyckats skapa fotfäste för det första steget i det omfattande förändringsarbete kundprojektet behövt sen en tid tillbaka. Initiativet var förvånansvärt lätt att ta efter bara två dagars coaching från en av världens bästa inom sitt område, Dave Farley.

Vid tangentbordet // Peter Purmonen, konsult på Webstep