Veteran från Apple och Adobe ordförande i wec360°

Nordens största aktör inom 3D-visualisering, wec360° tillkännagav idag att Matt Connors rekryterats som ny ordförande. Connors har en gedigen bakgrund i Apple, Macromedia och Adobe och nu senast som VD för Linköpingsföretaget Donya Labs, som med hans hjälp såldes till Microsoft för 800 MSEK. Connors primära uppgift hos wec360° är att skynda på företagets tillväxt på en internationell marknad.

wec360°:s system och 3D-produkter används av framförallt byggbranschen, för visualisering av framtida projekt. I Sverige används företagets produkter (bland annat VR och AR) på en tredjedel av alla nybyggda lägenheter som marknadsförs. Under senaste året har bolaget slagit in sig på fem nya internationella marknader – Norge, Danmark, Finland, Polen och USA. Nu ligger fokus på teknikutveckling och fortsatt internationalisering.

Connors, som har en omfattande bakgrund inom produktutveckling och marknad hos bland andra Apple, Adobe och Macromedia, har under hösten varit rådgivare till wec360°. Nu tar de alltså ett gemensamt kliv, och Connors tillträder som ordförande i bolaget.

”Jag ser fram emot att vara en del av den här resan,” säger Matt Connors själv om uppdraget. ”Det wec360° har lyckats med hittills är imponerande, både sett till vilka världsledande kunder och produkter man har. Mitt intresse fångades tidigt av ledningens höga ambitioner och internationaliseringstakt. Det är ett mycket kompetent och drivet team. Jag är övertygad om att wec360° har framtiden framför sig, och min insats blir att säkerställa den strategiskt bästa vägen framåt och utveckla den underliggande tekniken.”

Connors är bosatt i Sverige, men född och tidigare verksam i USA, med ett stort nätverk i Silicon Valley och New York. Historiskt har Connors arbetat operativt med produktstrategier och marknadslansering inom tech- och 3D-branschen på internationell nivå. Han har gjort sig känd för sitt strategiska bolagsbyggande med stort fokus på skalbarhet. I sin ordföranderoll kommer han därför arbeta nära wec360°:s operativa ledning, för att hålla det höga tempot uppe. Connors efterträder bolagsgrundaren Mattias von Corswant som ordförande:

”Vi är väldigt glada att få in en kraft och kompetens som Matt i bolaget, och är måna om att ta tillvara på hans kapacitet. Matts erfarenhet i kombination med insiktsfulla driv kommer att vara en oerhört värdefull resurs i det skede av internationell expansion som wec360° är inne i”, säger von Corswant.

Mer information:

Mattias von Corswant (grundare):  +46 736 17 46 67, mattias@wec360.se