WEC360° tar in investering från grundare till Söderberg & Partners

Över en tredjedel av alla nya lägenheter i Sverige marknadsförs idag med WEC360°’s plattform. Bolaget tar nu in en investering från Erik Rosengren, en av grundarna av Söderberg & Partners, för att påskynda internationalisering av plattformen.

WEC360°’s plattform hjälper byggbolag och fastighetsägare att presentera sina befintliga och framtida fastigheter online. Plattformen presenterar idag över 35.000 nyproducerade lägenheter bara i Sverige. Nu går Erik Rosengren in som investerare i WEC360° för att påskynda planen, och fortsatt säkra finansieringen för bolagets väg framåt. Investeringen i WEC360° representerar två första sprinter om totalt 10 miljoner.

Erik Rosengren har en bakgrund både inom IT och fastighetsbranschen, en profil som WEC360°’s VD Tomas Jenneborg tror mycket på:

- Det känns otroligt kul att få in någon som Erik i bolaget. Jag tror matchningen med företaget, våra värderingar och kultur är riktigt bra. Responsen vi får på plattformen från marknaden både i Sverige och utomlands är överväldigande. Med Eriks hjälp kan vi göra verklighet av vår plan i en snabbare takt.

Erik Rosengren var med och grundade Söderberg & Partners, och är även delägare i Erik Olsson Fastighetsförmedling. Därmed har han särskild insikt i WEC360°’s bransch:

- Med plattformen sänker man tröskeln för att fatta beslut om en framtida bostad. Människor vill kunna fundera över sin framtida bostad i lugn och ro, med stöd av bra underlag och information. Det är ett universellt behov, och det gör det här till en produkt med väldigt stor internationell potential, säger Erik Rosengren.

Företaget har respekt för att corona-virusets framfart i världen kommer att påverka förutsättningarna, men ambitionen är ändå att hålla momentum:

- Vi kan inte sitta och vänta på en högkonjunktur. Vi har varit i diskussion med Erik länge, och att han väljer att satsa även i dessa corona-tider visar på att vi har fått in en långsiktig partner, säger Tomas Jenneborg.

• Finans

• fastigheter
  • fastighet
  • real estate
  • vr
  • ar
  • wec360
  • proptech
  • bostäder
  • fastighetsförmedling

WEC360° är Skandinaviens ledande utvecklare av teknik för 3D-visualiseringar av byggprojekt, bland annat med hjälp av VR (Virtuell verklighet) och AR (Förstärkt verklighet). Företagets erbjudande kretsar kring en online-plattform för visualiserinng som i första hand används för att i tidigt skede inspirera och informera potentiella bostadsköpare om det framtida boendet och dess möjligheter.

WEC360°:s kunder är i första hand nationellt och internationellt verksamma byggföretag som Skanska, HSB, Peab och Riksbyggen samt allmän­nyttiga bostadsbolag, regionala byggbolag och företag som arbetar med kommersiella lokaler, till exempel Friends Arena. WEC360° har utvecklingskontor i Örebro samt marknads- och försäljningskontor i Solna, Göteborg och Malmö. WEC360° är officiella samarbetspartners med Samsung

Mer information finns på www.wec360.se

Mattias von Corswant