wecOcean sätter färg på djupet

Två år efter succén med de första 360° sfäriska bilderna av vraket Eric Nordevall i Vättern så har wecOcean pressat gränserna ytterligare för publik vrakvisualisering. Nu kan wecOcean presentera helt nya 360° sfäriska bilder - i färg.

Det kanske låter som ett uttalande från 60-talet, men faktum är att alla färger absorberas av vattnet och försvinner helt efter cirka 30 meter om inte något artificiellt ljus tillsätts. Att ta en bild med hjälp av blixtar eller belysning för att framhäva färgerna är oftast inte ett problem, men att göra det i 360° och bibehålla en jämn färgåtergivning och skärpa har varit svårt.

Tack vare nya lösningar och ny teknik så har wecOcean gjort det möjligt. Genom att få fram omgivningens naturliga färger förstärks känslan och upplevelsen av att vara på plats ytterligare.

I samband med 5th Baltic Sea Region Cultural Heritage Forum som hölls i Tallinn för en vecka sedan så presenterade wecOcean de nya bilderna inför flera av världens ledande experter inom vrak och marint kulturarv.

Två av branschens ledande experter kommenterar wecOceans teknik:

”The greatest museum on our planet lies beneath the oceans, sea, rivers, lakes and canals.  Traditionally, only those of us who dive beneath the water have been able to experience these amazing places and explore them.  Advances in technology, innovation and a passion for sharing what lies below now opens the great museum to everyone.  I am a fan of the 360 degree tours in every aspect, from what you are able to see to the ability to explore wrecks now with my IPad or my IPhone!”

- James Delgado, shipwreck explorer, archaeologist, author and host of National Geographic’s ”The Sea Hunters”

”Den 3D visualisering och 360 graders fotografering som utförts på Eric Nordevall i Vättern håller världsklass. Själv har jag inte sett någon motsvarighet som håller så hög kvalitet vad gäller färg, upplösning och som dessutom kombinerar 3D visualisering med 360 fotografering. Resultatet illustrerar upplevelsen av ett skrovhelt vrak under vatten på ett hittills oöverträffat sätt. Dessutom får vi härmed också en dokumentation av skeppets konstruktion, nedbrytningsgrad och fyndens läge på vraket.”

- Andreas Olsson chef för arkeologienheten på Sjöhistoriska museet

Kontakt:

Erik Rådström, projektledare wecOcean – 0739-636795 – erik@wec360.se

• 360-look around
  • 3d
  • arkeologi
  • panorama
  • vrakfoto
  • marinarkeologi

wec360° AB arbetar med avancerade tekniska lösningar för 3D-visualisering och 360-gradersfoto. Företaget har tre underavdelningar - wecOcean för undervattensfoto, wecHome för byggbranschvisualisering och wecScan för mobil datainsamling i 360°.