Mikrolån gör livet lättare i Uganda

Mikrolån gör livet lättare i Uganda

Tack vare medlemsskapet i sparlånekassan har Clare Nalusiba kunnat ta lån för att utveckla sin frisörsalong. Idag är hon en stolt och framgånsrik affärskvinna och äger både ett lantbruk och en frisörsalong, båda med anställd arbetskraft.
– Mitt mål är att alla i trakten ska bli medlemmar och tjäna på det, säger den driftiga affärskvinnan, bonden och hårfrisörskan Clare Nalusiba kaxigt och knycker på nacken så att flätorna i den konstfärdiga frisyren hoppar.

Clare är ordförande och en av grundarna i Kakuutos sparlånekassa för småföretagare, som får stöd av Kooperation Utan Gränser. Kakuuto ligger i sydvästra Uganda, utefter huvudvägen till Tanzania. Sparlånekassan startade som ett kvinnokooperativ med tolv medlemmar, men redan andra året tilläts manliga medlemmar. Kvinnorna insåg att om målet var att utveckla hela distriktet  behövdes både kvinnor och män. Idag har de 5000 medlemmar.

Mikrolån räddningen för de som inte får banklån
Många fattiga människor anses inte kreditvärdiga av bankerna, då är mikrolån från kooperativet enda möjligheten. Lånen används bland annat till investeringar i jordbruk och affärsverksamhet, skolavgifter och sjukvård. Vanligast är att lånen betalas tillbaka efter åtta månader. Man måste ha sparat minst tio procent av den summa man lånar.
– Vi beviljar ungefär hälften av alla låneansökningar och vi har nästan hundra procents återbetalning, säger Remmy Kiswuzi, chef för Kakuuto.

Joseph Ssennyowo och Rose Nnyange har förbättrat sina liv och byggt ett nytt hus med hjälp av tillgången till mikrolån.
I början arbetade Remmy gratis därför att han trodde på affärsidén och kvinnorna som hade startat kooperativet. Det stora lyftet kom när han av nyfikenhet sökte upp UCA:s regionkontor i Masaka. UCA är en paraplyorganisation för kooperationen i Uganda och Kooperation Utan Gränsers samarbetspartner. Regionchefen blev imponerad av Kakuutos framsteg och tog in kooperativet i ett projekt, som stöds av Kooperation Utan Gränser. Det innebär att Kakuuto bland annat får hjälp med mobilisering och utbildning av medlemmar samt vidareutbildning av anställda.

Småföretagare och bonde
Joseph Ssennyowo var en av de första manliga medlemmarna. Sitt första lån använde Joseph för att göra plåtlådor som används av skolbarn till förvaring av böcker och andra skolsaker.
– Innan jag hade tillgång till mikrolån kunde jag bara göra 10 lådor per termin men nu när jag kan köpa mer plåt åt gången, tillverkar jag 400 lådor per termin, berättar Joseph.

För Joseph har lånen inneburit ökad lönsamhet och att familjens liv har blivit bättre, bland annat har de kunnat bygga ett nytt hus.