​Norrlänningar vill göra gott med skatteåterbäring

​Norrlänningar vill göra gott med skatteåterbäring

Norrlänningar givmildast i Sverige? 58 procent av svenskarna vill skänka bort pengar från årets skatteåterbäring till bistånds- och hjälpverksamhet, en minskning från året före. Men i norra delarna av landet går trenden åt motsatt håll. Det visar en Sifo-undersökning som genomförts för tredje året i rad på uppdrag av We Effect.

Bland personer i norra Sverige, Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten, är givarviljan starkast när det handlar om skatteåterbäringen. Där svarar 73 procent att de kan tänka sig att skänka pengar från skatteåterbäringen. Det är en rejäl ökning från året innan, då svarade bara 51 procent ja på samma fråga.

Bland personer från södra Sverige är andelen nu 60 procent, i mellersta delarna av landet är andelen lägst, 55 procent. Sverigesnittet i Sifo-undersökningen hamnar på 58 procent. 2014 var andelen 63 procent. 2013 svarade 59 procent att de vill skänka bort pengar från skatteåterbäringen.

– Skatteåterbäringen brukar omfatta cirka 30 miljarder kronor, om bara en procent av skatteåterbäringen avstods till bistånd skulle det ge över 300 miljoner kronor. Det skulle till exempel ge tusentals kvinnor möjlighet att starta företag och på så vis själva ta sig ur fattigdomen, säger Anneli Rogeman.

Övriga resultat i urval från Sifo-undersökningen:

• Givarviljan hos unga män faller mest, i åldersgruppen 15-29 svarar 61 procent av männen att de kan tänka sig att skänka en skatteåterbäring. Det är en minskning med sju procentenheter jämfört med året före.
  • Unga kvinnor är lika generösa med skattepengarna som tidigare. I gruppen 15-29 år svarar 79 procent att de kan tänka sig att skänka bort delar av sin skatteåterbäring.
  • Göteborgarna är mer generösa än stockholmarna och malmöborna. 66 procent av göteborgarna kan tänka sig att skänka skatteåterbäring, hos malmöborna är siffran 62 procent och bland stockholmarna är andelen 54 procent.
  • Miljöpartister är mest generösa och går mot den vikande trenden. 83 procent bland MP-väljarna, två procentenheter mer än förra året, vill skänka bort pengar från skatteåterbäringen. Mest skeptiska är SD-väljarna, där vill bara 47 procent skänka pengar till bistånd- och hjälpverksamhet från skatteåterbäringen.

Om undersökningen: Mätningen är baserad på telefonintervjuer med 1 000 svenskar 6-11 maj 2015. Hela undersökningen bifogas som en PDF.

För ytterligare information och kommentarer – vänligen kontakta:Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 24 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.