Småbönder från Kenya möter svenska kollegor i Ronneby

Andrew Kirimi har kor och odlar passionsfrukt. Alice Gechemba Mangera är grönsaksodlare. Båda är de småbönder i Kenya, och får stöd från Sverige genom biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränsers projekt. Torsdagen den 18 september kommer de till Ronneby för att bland annat träffa sina svenska kollegor inom Lantbrukarnas Riksförbund.

I programmet ingår bland annat:

10.30 Besök på två gårdar i Listerby

En bonde med datoriserad mjölkproduktion och en ekologisk

15.00 Blekinges naturbruksgymnasium, Bräkne-Hoby

18.30 Föreläsning för LRF och elever, Blekinge naturbruksgymnasium

Andrew och Alice befinner sig på en kort turné i Sverige arrangerad av Kooperation Utan Gränser och Studieförbundet Vuxenskolan. De besöker Ronneby och ytterligare ett par orter i södra Sverige.

Tanken bakom besöket är att skapa intresse för småbönders villkor i fattiga länder och öka kunskapen om biståndets roll. Tre fjärdedelar av de allra fattigaste människorna på jorden, de som lever på mindre än sju kronor om dagen, bor på landsbygden.

Media är välkomna att delta under alla delar av programmet

För ytterligare information: Ninel Barrios Pizarro 073-93 32 747

För information om programmet Laila Johansson: 076-88 28 123

Läs mer om Andrew och Alice, deras verklighet och besöket i Sverige på www.utangranser.se