Tre gånger så gott – för fikat, människor och miljön

Tre gånger så gott – för fikat, människor och miljön

Nu lanseras ett Coop Änglamark kaffe som bland annat kommer från bönder i Centralamerika. En del av bönderna får stöd av Kooperation Utan Gränser och Coop:s kunder har bidragit med pengar exempelvis genom att vara anslutna till ”Bistånd på Köpet” eller trycka på Biståndsknappen när de pantar. Kaffet är både KRAVgodkänt och Fairtrademärkt.

Initiativet att importera från biståndsprojekten kom ursprungligen från Konsumentföreningarna Norrort och Väst som är medlemmar i Kooperation Utan Gränser. Under ett besök på ett kaffekooperativ i Guatemala slogs man av tanken att kaffeodlarnas levnadsvillkor ytterligare skulle förbättras om man utöver stödet från Kooperation Utan Gränser fick ökade möjligheter att sälja sina produkter till ett bra pris.

-Coop har sedan lång tid tillbaka ett samarbete med biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränser, och tillsammans har vi under en tid undersökt om det finns jordbruksprodukter från biståndsprojekten som kan tas in i Coops sortiment. Nu har arbetet gett resultat och i Coops Änglamark kaffe ingår nu kaffe från småskaliga kaffeproducenter i Nicaragua, säger Per Rosengren direktör Hållbar Utveckling, KF.

- Jag är väldigt glad över att vårt samarbete med Coop kommit så här långt! säger Anneli Rogeman, vd på Kooperation Utan Gränser.

-Genom att trycka på biståndsknappen när du pantar bidrar du till att förbättra levnadsvillkoren för bönderna i kaffekooperativet. Man kan se det som att bakom varje kopp kaffe finns det en familj. Kooperation Utan Gränser stödjer småskaliga kaffeodlare att utbilda sig och börja sälja skörden som Fairtrade-märkt, vilket ger bättre betalt. Tack vare samarbetet med Coop får kaffeodlarna hjälp med att exportera sina produkter till en svensk marknad. Långsiktigt ska bönderna kunna klara sig utan stöd, säger Rigmor Engerstam, kommunikatör på Kooperation Utan Gränser.

Kaffeproducenterna är organiserade i 39 kooperativ, vilka är medlemmar i centralorganisationen Prodecoop. Prodecoop hjälper kaffeproducenterna att nå ut på marknaden med sitt kaffe. Genom Kooperation Utan Gränser och Prodecoop får kaffeproducenterna stöd till att exempelvis förbättra sina odlingar och därmed kvalitén på kaffet. Kaffeproducenterna har även fått hjälp att ställa om från traditionell odling till ekologisk för ett hållbart och mer lönsamt jordbruk. Hälften av det kaffe som de 39 kooperativen idag producerar och exporterar är ekologiskt. Flera av kaffekooperativen inom Prodecoop  har deltagit och fått utmärkelser i den internationella gourmet kaffetävlingen ”Cup of Excellence”.

En av de 2300 småskaliga kaffeproducenterna som är medlemmar i Prodecoop är 43-åriga Antonia Josefa López Gadea i Nicaragua.

-Vinsten blir större nu och vi får en social premie för att vi odlar kaffe som är Fairtrade-märkt. Pengarna går till stipendier till de familjer som inte har råd att betala skolavgiften. Min dotter är en av de som har fått ett stipendium, berättar Antonia Josefa López Gadea.

För mer information kontakta:

Per Rosengren, Direktör Hållbar Utveckling KF, tel:  070-643 18 43, e-post: per.rosengren@kf.se

Rigmor Engerstam, kommunikatör på Kooperation Utan Gränser, 08-120 371 13, e-post: rigmor.engerstam@utangranser.se

Om Kooperation Utan Gränser:

Kooperation Utan Gränser är en biståndsorganisation som hjälper fattiga att själva ta sig ur fattigdomen. I 24 länder ger vi människor verktyg att skapa sig ett bättre liv genom studiecirklar, mikrofinansprojekt och samarbete.