We Effect ger pris till De fattigas lobbyist

We Effect ger pris till De fattigas lobbyist

Biståndsorganisationen We Effect instiftar ett pris på 10 000 amerikanska dollar till De fattigas lobbyist, för att visa hur betydelsefullt lobbyarbete är för att minska fattigdom och stärka mänskliga rättigheter. Priset delas ut första gången under Almedalsveckan 2016.

Genom att påverka beslut och lagar kan organisationer som bekämpar fattigdom skapa bestående förändring.

– Det finns så många hjältar som åstadkommer fantastiska resultat, det ser vi i de länder där vi arbetar. Vi vill lyfta fram positiva exempel och att fler ska höra talas om det här viktiga förändringsarbetet, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect.

Priset De fattigas lobbyist kommer att delas ut första gången under Almedalsveckan 2016 till en organisation som genom lobbying har åstadkommit resultat som minskar fattigdom och stärker mänskliga rättigheter. Det kan till exempel vara att ha drivit igenom lagändringar eller beslut som förbättrar situationen för fattiga och utsatta människor.

Prissumman är 10 000 amerikanska dollar, cirka 70 000 kronor. Pristagaren väljs av en jury som kommer att utses under hösten. Nomineringar kan göras av civilsamhällesorganisationer över hela världen.

En lobbyist från den utvalda organisationen kommer att bjudas in till Almedalsveckan för att berätta om det påverkansarbete som priset gäller.

– Vi tror att svenska lobbyister både kan lära och inspireras av det påverkansarbete som bedrivs i fattiga länder. Lobbying är ett viktigt verktyg i kampen för mänskliga rättigheter över hela världen, säger Anneli Rogeman.

För ytterligare information – vänligen kontakta:
Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
Telefon 070-107 43 17, E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 24 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.