Skip to main content

Weibulls lanserar 100 % återvunnen jord

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2016 10:57 CET

En redan populär jordfamilj blir än mer fullständig när Weibulls till våren lanserar 100 % återvunnen jord. Jorden är avsedd för utomhusbruk och för plantering i hela trädgården.

− Med 100 % återvunnen jord möter vi en växande efterfrågan på torvfri planteringsjord. Samtidigt tar vi vara på organiska råvaror som finns i närområdet till vår jordfabrik, säger Magnus Pettersson, produktchef för jord och gödsel på Weibulls.

I jordblandningen finns fibermull, barkmull, trädgårdskompost och stenmjöl. Till den mullrika blandningen tillsätter Weibulls naturgödsel för att erhålla en näringsrik jord med god växtkraft. Stenmjölet ger jorden en väl dränerande struktur och tillför viktiga mineralämnen till växterna.

Fibermull är komposterad träfiber och ursprungligen en biprodukt från papperstillverkning. Träfibern komposteras på samma vis som bark och trädgårdskompost. Utöver att fungera som näringsmagasin bidrar fibermullen till att ge jorden en god vattenhållande förmåga.

− 100 % återvunnen jord är än så länge den enda av våra jordar som är producerad utan torv. Det är möjligt då fibermullen har egenskaper som kan ersätta samma funktion som den mörka torven fyller som jordråvara, säger Magnus Pettersson.

Weibulls återvunna jord är en kompakt och tyngre jordblandning. Det gör den särskilt användbar i rabatter och till jordförbättring. Produkten säljs i 40 liter säck och finns i butik inför trädgårdssäsongen 2016.

Under varumärket Weibulls marknadsför Econova Garden ett brett sortiment av högkvalitativa trädgårdsprodukter som gräs-, grönsaks- och blomsterfrö, blomsterlök, jord, gödsel, växtnäring och redskap. Weibulls sortiment utvecklas ständigt för att ligga i framkant och erbjuda produkter som är bra för naturen - när de produceras, används och återgår till naturen.

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (10)

    Hej!
    Ni skriver 100 % återvunnen, var kommer stenmjölet ifrån?

    - Carolina - 2016-03-14 09:42 CET

    Hej Carolina!
    Stenmjöl är en överskottsprodukt vid produktion av material för vägbyggen. Stenmjöl ger jorden en väl dränerande struktur samt att den tillför viktiga mineralämnen till växterna.

    - Ulrika Östling - 2016-03-14 10:13 CET

    Kan ni precisera vad naturgödslet består av?

    - Maggan - 2016-03-14 15:30 CET

    Hej Maggan!
    Naturgödslet består av gödsel från höns. Det kommer från avföring/träck från i detta fall höns, som även blandas med det strömedel (sågspån, kutterspån, torv mm) som djuren går på. Denna blandning hygieniseras sedan enligt gällande regler från EU/Jordbruksverket.

    - Ulrika Östling - 2016-03-14 16:08 CET

    Ok... det var synd. Hoppades på att det skulle vara något icke-animaliskt.

    - Maggan - 2016-03-14 19:38 CET

    Hej! Jag undrar om gödseln i jorden är svensk?

    - Daniel Raffensperger - 2016-05-11 17:21 CEST

    Hej Daniel!
    Produkten 100 % återvunnen jord är en nischprodukt i Weibulls jordfamilj och det hönsgödsel vi använt har samma ursprung som övriga jordprodukter där hönsgödsel ingår som råvara. Vår leverantör är holländska MeMon: http://www.memon.nl/. Din fråga om ursprung är relevant och vi kommer att jobba vidare med den när vi utvärderar vår lansering av 100 procent återvunnen jord.

    - Eva Bökman - 2016-05-12 08:58 CEST

    Hej
    Jag köpte både er "återvunnen jord" och Trädgårdsjord på Bauhaus.
    När jag kom hem och läste innehållsdeklarationen så blir jag lite fundersam.
    Båda innehåller fibermull och barkmull.
    Vad är skillnaden?
    Och varför är "återvunnen jord" 4 gånger dyrare?
    Mvh Sven

    - Sven Berg - 2016-05-14 21:21 CEST

    Hej Sven,
    Tack för din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar över skillnaden mellan de två jordprodukterna "100 % återvunnen jord" och "Trädgårdsjord". Skillnaden mellan dem är recepten eller sammansättningen av jorden, där trädgårdsjorden utöver barkmull och fibermull innehåller torv och mineralgödsel. 100 procent återvunnen jord har den sammansättning vi redogjort för i pressmeddelandet ovan.
    När det gäller priset är det en fråga för återförsäljaren. Vi föreslår ett rekommenderat cirkapris i butik för våra produkter, men det är butiken som fastställer vilket pris du som konsument får betala.

    - Eva Bökman - 2016-05-16 13:12 CEST

    OK men eftersom priset är så olika så antar jag att ni rekommenderar ett högre pris på den återvunna jorden.
    Varför då-vad gör den så mycket dyrare att tillverka?
    Nu kostar den lika mycket som en balkongjord med lera och långtidsverkande näring.
    Mvh Sven

    - Sven Berg - 2016-05-16 20:11 CEST