Skärmanslutning i båda kabeländar utan störande jordströmmar

Skärmanslutningsklämman KLBUE RC från Weidmüller tillåter anslutning i båda kabeländar för användning inom t.ex. varvsindustri, järnvägsinfrastruktur, kraft- och processystem.

Med KLBUE RC löser Weidmüller problemet med att leda bort störningar så nära ledningsänden som möjligt. Normalt kan optimal störningsdämpning försvåras av olika jordpotentialer med åtföljande jordströmmar och kapacitans i kabeln. Med frekvensfiltret KLBUE RC i skärmklämman förhindras potentialavledning och därmed störande utjämningsströmmar i kabelskärmen. Högpassfiltret mellan skärmanslutningen och montageskenan filtrerar lågfrekvenssignaler och endast transienter leds effektivt bort. Frekvensfiltret har en resistor (1 MOhm) och en kondensator (100 nF).

KLBUE RC-serien finns med tre klämområden för att täcka ledardiametrar från 3 till 20 mm (3-8 mm, 4-13,5 mm och 10-20 mm). Montagefotstypen kan väljas för antingen TS35- eller TS32-skena. KLBUE RC-serien omfattar totalt sex varianter . Den nominella spänningen är 230 V AC och den kontinuerliga drifttemperaturen är -25° till +105° C.

Alla aktiva KLBUE RC skärmklämmor med det robusta plasthöljet (PA 66) är GL-testade (kurva 2a) med avseende på vibrationstålighet och uppfyller kraven för järnvägssystem och vindkraftverk. De kan även användas i mobila tillämpningar.

Den svart/silvergrå underdelen ger tillräckligt utrymme för att fästa en stor SM 27/8 självhäftande skylt. Det ergonomiskt utformade verktyget BTWZ KLBÜ förenklar montering och garanterar säker kontakt. Insexnyckeln IS 4 KG med T-handtag tillåter användaren att enkelt montera skärmklämman i olika lägen.

KLBUE RC-serien kan användas i alla system där kabeln är 100 meter eller längre och även omfattar känsliga styrsystem, till exempel i järnvägsinfrastruktur, varvsindustrin (kryssnings- och containerfartyg), processindustrin med avloppsreningssystem, raffinaderier och energisektorn inklusive transformatorstationer och kraftverk.

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• elektronik