Hissautomater från Weland Lagersystem i full drift hos Bergendahl

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2016 14:40 CEST

Weland Lagersystem har nyligen levererat och driftsatt fyra nya hissautomater hos detaljhandelsgruppen Bergendahls. Standardhissarna Compact Twin är uppkopplade till Bergendahls affärssystem och har sparat såväl golvyta som tid i orderplock för aktören.

Den 1 mars 2016 var Bergendahls nya hissautomater i full drift. Installationen var klar i oktober 2015 men sedan dess har även ett sprinklersystem installerats inne i hissautomaterna. Bergendahls som tidigare använt sig av pallställ kommer inte bara spara golvyta och effektivisera plockhastighet, utan även säkra värden vid eventuell brand.

- Hissautomaterna Compact Twin som är integrerade i Bergendahls affärssystem kan genom att hantera två lastbrickor i samma sekvens, en i vänteläge och en i plockposition, mer än fördubbla Bergendahls plockhastighet.

Med horisontellt arbetande fotoceller kontrolleras godshöjden samtidigt som modulen har en belastningskapacitet på 50 ton. Vidare är Compact Twin utformade för att ge operatören en ergonomiskt optimal arbetsställning med nödstopp lätt tillgängligt på kontrollpanelen.

- Samarbetet med Bergendahl betyder mycket för oss då vi slår oss in på detaljhandelsmarknaden, säger Björn.

Weland Lagersystem AB

Företaget konstruerar, tillverkar och marknadsför driftsäkra lösningar för effektiv lagerhantering. Huvudsakliga produktgrupper är hissautomaterpallställgrenställutdragsenheter och sigmabalk. Weland Lagersystem har sitt säte med produktion och utveckling i Gislaved.

Weland Lagersystem AB ingår i Welandkoncernen med en omsättning på cirka 1 500 miljoner kronor och 900 anställda.

Länk till webbplats: www.welandlagersystem.se

Kommentarer (0)