Weleda belönat i Swedish Beauty & Cosmetics Awards 2009

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 14:34 CEST

Weleda grundades i Schweiz 1921 och är det ledande företaget inom naturlig, ekologisk hudvård i Europa. Huvudkontoret för den nordisk-baltiska verksamheten ligger i Järna i Sverige och har 35 medarbetare och en omsättning på 65 MSEK.

Lagom till björksäsongen vann Weledas björkbladsbaserade kroppspeeling, Birch Body Scrub, årets Swedish Beauty & Cosmetics Award i klassen kroppsvårdsprodukt under 200 kronor.

Juryns motivering är: Med frisk och fräsch doft från eteriska oljor skrubbar och rengör den huden milt med endast naturliga och ekologiska ingredienser. Ren vällust i tiden!
I juryn finns branschföreträdare, inköpare, experter och journalister. Utmärkelserna i olika klasser delades ut under en galamiddag i Stadshuset i Stockholm (www.beautyawards.nu).

- "Vi är mycket glada att vår linje att göra högkvalitativa och effektiva produkter med enbart naturliga och ekologiska råvaror nu röner allt mer erkännande", säger Martina Nyman, marknadschef på Weleda i Sverige. Särskilt roligt är det att vinna denna utmärkelse i konkurrens med traditionella produkter, då ju många fortfarande tycks tvivla på att ekologiska produkter även kan vara effektiva.

Den nu belönade Birch Body Scrub ingår i en serie produkter där man också hittar Birch Cellulite Oil (som kommit att blivit en favorit bland många, bland andra skådespelerskan Alicia Silverstone ) samt Björklövsextrakt - en skönhetskur i tre delar baserad på ekologiska björkblad!

Läs mer här om björkprodukterna och om Weledas ekologiska björkprojekt i tjeckiska Sydböhmen samt en intervju med Helga Heller-Waltjen, som utvecklade Birch Body Scrub (se bilaga)

För mer information, bildmaterial och varuprover:
Martina Nyman, marknadschef, Weleda Sverige
0702-632460, martina.nyman@weleda.se