Hur ser chefer att friskvårdsarbete påverkar medarbetare och varumärke?

Det finns lite offentlig statistik kring resultatet av friskvård på verksamheter runt om i Sverige. Den ena vetenskapliga studien efter den andra visar att aktivitet förbättrar hälsan avsevärt. Genom daglig motion och regelbunden träning förebyggs de flesta livsstilsrelaterade sjukdomar som bland annat cancer, demens, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Förebyggande hälsoarbete minskar risken att drabbas av dessa sjukdomar och ökar välmåendet vilket är bevisat. Det finns idag tusentals sätt att mäta och följa sin hälsostatus. Men hur mäter och utvecklar man hälsa på företagsnivå? Vilka verktyg finns tillgängliga och hur tänker företagens chefer kring hälsofrågorna? Trots att man vet att förebyggande hälsa fungerar på individnivå är det svårt att mäta effekterna av det på verksamhetsnivå, vilket gör det svårt att motivera hälsosatsningar. Samtidigt är vi idag väl medvetna om ökade kostnader för sjukskrivningar och att sjuknärvaron ökar. Men fortfarande har vi få verktyg som konkret visar på hur förebyggande insatser sänker eller påverkar dessa kostnader.

Undersökningen har initierats för att skapa större insyn kring hur företag runt om i Sverige arbetar, eller önskar att de arbetade med friskvård. I denna undersökning utformades frågor som ger en övergripande insyn i hur beslutsfattare inom den privata sektorn ser på hälsa och friskvård på arbetsplatsen, och vad de tror den har för påverkan på medarbetare och varumärke.

Sammanfattning resultatet
72 % av deltagarna ser friskvård som ett verktyg för sänkt sjukfrånvaro och att ökat välmående stärks av företagets hälsosatsningar. 51 % av arbetsgivarna är medvetna om att aktivitet för att främja psykisk hälsa räknas som avdragsgilla friskvårdsaktiviteter. Ändå prioriteras mental träning lågt på arbetsplatser.

Den hetaste trenden just nu är Employee Branding där friskvård är en utav de största parametrarna, ändå ser vi i undersökningen att bara 2 % ser hur viktig hälsosatsning är för varumärket. Utmaningen för arbetsgivaren är att hitta verktygen för att mäta hälsosatsningarna i relation till minskade sjuktal samt att få medarbetare att nyttja friskvårdsförmånerna.

Närmare 40 % av deltagarna i undersökningen kan inte svara på frågan hur många av sina anställda som använder friskvårdsbidraget. 51 % tror inte att anställda anser att hälsa värderas tillräckligt högt på arbetsplatsen.

Se hela resultatet av undersökningen här:
Resultat_undersökning_Wellnet2016.pdf

Undersökningen genomfördes av Wellnet hösten 2016. Medverkande i undersökningen var beslutsfattare och chefer inom affärsområden som bland annat ekonomi, arbetsmiljö och utveckling. Deltagarna arbetar på mellanstora och stora företag. Hälften av deltagarna har direkt påverkan på utformningen och genomförandet av hälsoarbetet på arbetsplatsen.