Pressmeddelande -

Så ska vi på WeMind säkerställa att tortyrskadade flyktingar får bästa tänkbara vård

Jag har varit regeringens nationelle psykiatrisamordnare under tre år fram till
november 2006. Jag fick uppdraget av regeringen Persson i oktober 2003.

Mitt uppdrag var att se över metoder, resurser, arbetssätt, legala ramar, mm inom psykiatrin. Inte minst intresserade jag mig för hur man från psykiatrins och den kommunala omvårdnadens sida samarbetade med brukarna och deras organisationer. Utifrån det omfattande arbete som mina medarbetare och jag gjorde och de slutsatser vi kunde dra lade vi fram ett drygt hundratal förslag till åtgärder för att förbättra vården och omsorgen av människor med en allvarlig psykisk ohälsa. Ett antal förslag har genomförts av regering och riksdag, andra har ännu inte åtgärdats.

I vården och omsorgen av människor med en allvarlig psykisk ohälsa finns tyvärr inte traditionen att följa upp resultaten, att utvärdera effekterna av den hjälp och det stöd som samhället ger. Det betyder att man inte regelmässigt gör uppföljningar av om de människor man hjälper klarar livet bättre; klarar av att behålla ett arbete, klarar av att leva i en relation, klarar av att leva utan stöd i egen lägenhet eller vad som kan vara relevant att följa upp för den enskilde brukaren. Man mäter inte effekterna av sitt eget arbete och jämför sig då inte heller med andra enheter och deras resultat eller rådande forskning. Den hållningen leder också till att den enskilde terapeuten kan vara relativt fri att välja terapiform utifrån eget skön med motiveringen att man är av uppfattningen att den föreslagna terapin fungerar. Med ett sådant förhållningssätt kan det vara lätt att gå fel. För brukarnas del betyder det att de även inom samma verksamhet kan möta helt olika behandlingsformer beroende på vilken terapeut de råkar träffa. Med det arbetssättet finns tyvärr inga garantier att den som söker hjälp främst kommer att behandlas med de metoder som har bäst evidens (forskningsstöd) för de problem det gäller vilket är olyckligt.

Ett skäl till att jag valde att engagera mig i WeMind är att jag där hittade en enhet som tar uppföljning och val av behandlingsmetod på största allvar. WeMind följer upp resultaten av alla behandlingar och ger alltid först en behandling enligt de metoder som har bäst evidens. WeMind frågar också alla patienter före och efter genomgången behandling hur de mår, vad de tycker om behandlingen och terapeutens kompetens och skicklighet. Symtomnivå och hur patienterna fungerar i tillvaron mäts och följs upp. Sju av tio patienter med depression hade efter behandling värden inom normalpopulationszonen liksom nio av tio patienter med ångestproblem. Nio av tio patienter var nöjda eller huvudsakligen nöjda med sin behandling och bedömde kvaliteten på behandlingen som bra eller utmärkt. Drygt nio av tio bedömde behandlarens kompetens som bra eller utmärkt och ansåg att de blivit bra eller utmärkt bemötta. Totalt bedömde knappt nio av tio (88,7 procent) att inga problem kvarstod eller att problemen blivit mycket mindre eller mindre. Dessa siffror på hittills 2100 behandlade patienter.

WeMinds patienter remitteras från stockholmspsykiatrin och bedöms i en av landstinget nyligen genomförd utvärdering som svårt sjuka. Bland WeMinds patienter finns ett antal med PTSD till följd av våldtäkter, grovt våld mot egen person eller som vittnen till långvarigt våld inom familjen. Det är därför inte ett onaturligt steg för WeMind att även behandla torterade flyktingar med PTSD-diagnos som en del av den nuvarande verksamheten. Inför upphandlingen har WeMind kontraktsmässigt även säkerställt att ett antal nya medarbetare börjar som har långvarig, egen erfarenhet av behandling av tortyr- och krigsskadade.

Jag vill en gång för alla slå fast att WeMind är ett aktiebolag som ägs av medarbetare och andra som bidrar till verksamheten – det är inte och ägs inte av riskkapitalbolag.

I det fall WeMinds uppdrag att behandla människor med tortyr- och krigsskador inte överprövas kommer vi att på samma sätt som i dag att mäta våra resultat och öppet redovisa hur våra patienter blir hjälpta.

Anders Milton

Ledamot av WeMinds styrelse, tidigare regeringens nationelle psykiatrisamordnare och tidigare ordförande i Svenska Röda Korset

• Hälso-, sjukvård

• wemind
  • psykiatri
  • anders milton

• Stockholm

WeMind startades 2006 med övertygelsen om att förbättra den svenska psykiatrin på tre sätt. Fokus på val av behandlingsmetod, utvärdering av behandlingsresultat och uppföljning av patienternas vårdupplevelse.

Thomas Tegenmark

Presskontakt Vice vd 0736547665