Stort intresse för ny stadsdel i trä

Det gamla stenbrottet i Bråta är mer attraktivt än någonsin. Här växer 750 bostäder fram i vad som ska bli en ny stadsdel i trä intill Landvettersjön. Och lika många intresseanmälningar har landat in sedan lanseringen i augusti.

Den nya stadsdelen Wendelstrand i Mölnlycke kommer att bestå av flerbostadshus och radhus i vackert och klimatsmart trä. Den ritas av norska arkitektbyrån Snøhetta och intresset för bostäderna har högt tryck. Nnu har anmälningslistan fyllts med lika många sökanden som antal bostäder som planeras, nämligen 750 st.

-Det är givetvis väldigt roligt att det är sådant stort intresse för Wendelstrand. Kombinationen att området ska byggas i trä, ligger nära vattnet och har bra kommunikationer är näst intill oslagbart, säger Erik Sjölin, kommunikationsansvarig Wendelstrand.

KONTAKT MED NATUREN
Wendelstrand blir en uppföljare till det hyllade bostadsområdet Nya Hovås i södra Göteborg av stadsutvecklingsbolaget Next Step. Den planerade byggstarten är 2019 och den första byggnaden att se dagen ljus blir kronjuvelen Lakehouse med sitt karaktäristiskt sluttande grästak.

-När vi lanserade projektet frågade Kung Carl XVI Gustav ”Kan man åka skidor på den där backen?”. Absolut svarade vi! Wendelstrand blir vårt bidrag att putta tillbaka den vackra naturen där det idag är ett massivt stenbrott, säger Louise Heilborn, projektchef Next Step.

LIVET MELLAN HUSEN
Lakehouse blir områdets naturliga samlingsplats med co-workingkontor, gästlägenheter, gym och restaurang med utsikt över sjön. Det kommer även att fungera som en arena för kunskapsutbyte om framtidens stadsutveckling och för att testa prototyper på hållbara lösningar för bostäderna. Wendelstrands kärna kommer att bli en bilfri plats för lek och rekreation. Förskola och äldreboende byggs vid sidan om Lakehouse, med gångavstånd till vattnet.

-Vi vill utveckla ett område som samspelar med den omgivande naturen. Vi har valt materialet trä eftersom det är förnybart och kräver mindre energi i både tillverkning, transporter och husens energiförbrukning, säger Marianne Sætre, ansvarig arkitekt på Snøhetta.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Sjölin, Kommunikationsansvarig Wendelstrand
erik@nextstep.se

Louise Heilborn, Projektchef Next Step Group
louise@nextstep.se

Marianne Sætre, ansvarig arkitekt på Snøhetta
marianne@snohetta.com

Fakta om Next Step:
Next Step Group är ett fastighetsbolag baserat i Göteborg. När bolaget utvecklar ett område är det delaktigt i allt från markanskaffning, fastighetsutveckling och rekrytering av hyresgäster till affärskoncept och marknadsföring.Öppenhet, samskapande, hållbarhet och arkitektur av hög kvalitet präglar våra projekt. Gothenburg CoValley och Nya Hovås, är några av de projekt vi arbetar med. http://www.nextstep.se

Fakta om Snøhetta:
Arkitektkontoret Snøhetta rankas som ett av världens främsta. Företaget startade i Oslo men har även kontor i New York, Innsbruck och Paris. Några av de mest kända projekten är Nationaloperan i Oslo, biblioteket i Alexandria och National September 11 Memorial Museum i New York. 2014 tilldelades Snøhetta Kasper Sahlin-priset, Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse för arkitektur, för kulturhuset Väven i Umeå. https://snohetta.com