"VERKTYGEN PÅ PLATS"

Vi fortsätter att utveckla Werel för att bli Nordens mest intressanta elbolag. I oktober lanserade vi en webbplats med väsentligt utbyggd funktionalitet. Här kan kunder uppgradera sina elavtal, följa sin egen konsumtion och elpriser för att kunna konsumera el på ett smartare sätt. Samtidigt lanserade vi också en app som gör samma sak fast i mobilen. Webbplatsen och appen är designade för att göra det enklare för vanliga människor att bli smarta och uppdaterade elkonsumenter.

Nästa steg för oss är att sjösätta ett paket för villaägare som vill satsa på solel. Vår ambition med det nya erbjudandet ”Nordic Light” är att vända upp-och-ned på relationen mellan oss och våra kunder. I stället för att betala för sin elförbrukning gör vi det möjligt för vanligt folk att investera sig till gratis el. Vi har några trådar kvar att knyta ihop innan vi är redo att berätta om det nya paketet, men jag lovar att det kommer att bli spännande.

Med de nya tjänsterna lämnar vi den traditionella affärsmodellen i branschen, att tjäna pengar på att sälja el. Den modellen är på sikt dödsdömd. Vi måste förändra vårt beteende för att rädda klimatet och klotet. Den nya tekniken har idag kommit så långt att den tillåter oss att göra det. Werel och våra kunder ska ligga i framkant.

Omstöpningen av vår affär ställer nya krav på organisationen. För att möta dessa spann vi i november ut kundtjänst och administrativa funktioner i ett separat bolag som överläts på medarbetarna. Deras avsikt är att bli ett outsourcing bolag som säljer el produkter åt oss och andra samt löser kundservice och administration under eget varumärke.

VD Peter Swartling