Markus Winfridsson ny försäljningschef på WEREL

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2016 08:00 CEST

Markus Winfridsson ny CSO på WEREL

WEREL rekryterar entreprenören och företagsledaren Markus Winfridsson som försäljningschef, med titeln Chief Sales Officer (CSO).

- Jag är extremt glad att vi får med Markus i teamet. Hans kunskap, entreprenörsanda och erfarenhet är ovärderlig när vi nu bygger upp en helt ny affärsidé och en unik struktur. WEREL ska utmana elbranschen i Norden och samtidigt utmana människors idé om vad ett elbolag är, säger Peter Swartling, VD och medgrundare av WEREL.

- WEREL har ambitionen att driva förändringar som är anpassade och spännande för det moderna samhället. Att få möjlighet att skapa ett unikt elbolag tillsammans med Peter Swartling och WEREL:s medarbetare känns verkligen jättekul, säger Markus Winfridsson.

Markus Winfridsson har en bakgrund som VD och entreprenör. Han kommer senast från konsument-, fond- och Fin-Techbolaget Sumer som han startade 2009. Genom fullmakt förhandlar Sumer inte bara om elpris, utan också om försäkringar och pensionssparande till sina 300 000 medlemmar. Under Markus Winfridssons ledning blev Sumer på kort tid marknadsledande i sin nisch med lika många medlemmar som de två närmaste konkurrenterna tillsammans, Elskling och Kundkraft. Markus Winfridsson har även startat upp Sumer i Finland och drivit bolaget till en ledande position under namnet Hyvähinta.

- WEREL har ambitionen att inom fem år bli ett av Nordens största elbolag med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Här finns fantastiska möjligheter att utmana de gamla spelarna kring vad ett elbolag är, dels med ny teknologi och dels med nya affärsmodeller, säger Markus Winfridsson.

WEREL har i dag omkring 40 000 kunder i Norden och planerar för en kraftig tillväxt inom de närmast kommande åren.

- Mitt viktigaste uppdrag är att skapa organiskt tillväxt för WEREL både på kort och lång sikt. Vi har en mycket utmanande affärsplan och ser fantastiska möjligheter med ny kommunikationsteknik i en tid när den globala elbranschen går mot det kanske största teknikskiftet sedan elnäten byggdes ut, säger Markus Winfridsson.

WEREL är ett elbolag som genom att sätta fokus på livsstil och sociala funktioner utmanar traditionella elleverantörer. Affärsmodellen är utformad för den omvandling av branschen som teknikskiften nu gör möjlig. WERELs kunder erbjuds att köpa el till nettopris och att ta del av ny teknik för att kunna göra smarta val.

Med huvudkontor i Stockholm förser WEREL i dag 40 000 hushåll med el. Koncernen har också ett kontor för “Tech & Business Monitoring” i Silicon Valley med uppgift att hitta samarbeten och partnerskap samt hålla ett öga på de mest intressanta tech-innovationerna.

Namnet WEREL är en förkortning av WE ARE ELECTRICITY.