Ny Sifoundersökning: Orubbat förtroendeövertag för Reinfeldt

51 procent av svenskarna känner störst förtroende för Fredrik Reinfeldt som statsminister, medan 30 procent känner störst förtroende för Stefan Löfven. 19 procent är tveksamma eller vet inte. Det framgår av en ny Sifoundersökning beställd av pr-byrån Westander.

När samma fråga ställdes i maj hade Reinfeldt störst förtroende hos 49 procent av väljarna och Löfven hos 32 procent, medan 18 procent var tveksamma eller inte visste. Reinfeldts övertag har på tre månader ökat från 17 till 21 procentenheter.

– Reinfeldt har ett mycket stort personligt förtroende bland väljarna, trots kritiken om bristande synlighet. Den omfattande mediegranskningen av myndigheternas representationskostnader verkar inte alls ha påverkat förtroendet för statsministern, säger Westanders vd Patrik Westander.

20 procent av de rödgröna väljarna känner störst förtroende för Reinfeldt som statsminister, medan 3 procent av alliansväljarna känner störst förtroende för Löfven.

– Den höga förtroendesiffran antyder att Reinfeldt kan förbättra de borgerliga opinionssiffrorna, när han blir mer synlig i debatten och utnyttjar statsministerpostens auktoritet. De minskade ideologiska skillnaderna mellan blocken ökar betydelsen av väljarnas förtroende för statsministerkandidaterna, säger Patrik Westander.

Undersökningsperioden omfattar veckan före Fredrik Reinfeldts sommartal i Gustavsberg utanför Stockholm. Sifoundersökningen genomfördes den 13-16 augusti. 1 000 personer fick frågan: ”Vem känner du störst förtroende för som statsminister, Fredrik Reinfeldt eller Stefan Löfven?” Westander presenterar motsvarande undersökning en gång i kvartalet.

Patrik Westander, vd på Westander, 08-464 96 51, 073-687 82 55 patrik@westander.se

Vill du också jobba på en pr-byrå där vi tror på öppenhet och bara tar uppdrag som vi själva sympatiserar med? Läs mer på www.westander.se

Kategorier

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander är på många sätt en annorlunda pr-byrå: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Flygbussarna, Hjärt-Lungfonden, Polisförbundet, Previa, Statoil, Svensk Vindenergi och Visma.