Sthlm 01

Westander flyttar till Sthlm 01

Pr-byrån Westander blir ett av de första företagen att under hösten 2020 flytta in i Skanskas nya skyskrapa Sthlm 01. Byggnaden, som är 27 våningar hög, ligger i det nya affärsdistrikt som växer fram i Hammarby Sjöstad.

– Det känns väldigt kul att vi ska flytta in i Stockholms nyaste skrapa. I den nya lokalen kan vi fortsätta växa med 360 graders utsikt från ett av stadens nya landmärken, säger Johanna Look, byråchef på Westander.

Sthlm 01 blir Westanders nya adress från augusti 2020. Den nya lokalen omfattar 1 090 kvadratmeter på sjuttonde våningen. Byggnaden är ritad av den Berlinbaserade arkitektbyrån Sauerbruch Hutton, som är känd för att skapa färgstarka och uppseendeväckande byggnader, i samarbete med svenska arkitektbyrån BAU.

Skyskrapan är en del av det nya området Sthlm New Creative Business Spaces som växer fram i Hammarby Sjöstad, en kort promenad från Skanstull och Gullmarsplan. Totalt skapas cirka 6 000 nya arbetsplatser på gammal industrimark.

– Vi vill samla innovativa företag i det nya området och därmed flytta staden längre söderut. Det känns passande att en expansiv pr-byrå som Westander väljer att flytta till Sthlm 01, säger Krister Lööw, uthyrningsansvarig för Sthlm New på Skanska Fastigheter Stockholm.

Skyskrapan är 102 meter över mark och blir därmed en av Stockholms högsta byggnader. Fasaden består av aluminium och glas och är formad som en treudd med tre spetsar som växer utåt vilket gör att antalet kvadratmeter per våningsplan ökar ju högre upp man kommer.

Fastighetskonsultbolaget Cresnia har varit rådgivare till Westander i arbetet med att utvärdera marknaden för en ny anpassad kontorslokal. För koncept, färgsättning och inredning på det nya kontoret ansvarar AIX Arkitekter.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 47 miljoner 2018. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

Pressbilder på Sthlm 01 finns här: https://sthlmnew.com/press/

Johanna Look, byråchef på Westander, 073-701 96 10, johanna.look@westander.se

Beställ kostnadsfritt enstaka exemplar av Pr-handboken 2020 eller ladda ner den här.

Fem fakta om Sthlm 01

1. Sthlm 01 är 102 meter hög och har 27 våningar. Det är därmed en av Stockholms högsta byggnader.

2. Byggnaden växer utåt i spetsarna för varje våning, vilket gör att den är 7–8 meter bredare i toppen än i botten.

3. Det är den prisbelönta arkitektbyrån Sauerbruch Hutton som har ritat Sthlm 01 i samarbete med svenska BAU.

4. Sthlm 01 kommer att ha en takbar och restaurang med öppen terrass i regi av krögaren Niklas Ahlbom som också driver restaurang Himlen.

5. Från byggnaden har man mäktig utsikt åt alla håll över Stockholm.

Westander hjälper företag och organisationer att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Bland Westanders uppdragsgivare finns Bankomat, Brandskyddsföreningen, Hjärt-Lungfonden, Håll Sverige Rent, IVL Svenska Miljöinstitutet, Sekab och Visma.

Johanna Look

Byråchef 073-701 96 10