Westander nominerar Motormännen till Årets Lobbyist

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2003 11:35 CEST

Pr-byrån Westander Publicitet & Påverkan nominerar idag Motormännen till Årets Lobbyist 2003. Motormännen har genom en traditionell namninsamling på gator och torg genomfört en framgångsrik kampanj för folkomröstning om trängselavgifter i Stockholm. – Motormännens framgångar med öppenhet och brett folkrörelseperspektiv ger en viktig signal till de företag, organisationer och pr-byråer som bedriver lobbying i det fördolda, säger Patrik Westander, vd för Westander Publicitet & Påverkan. Pr-byrån Westander skulle inte vilja åta sig ett lobbyinguppdrag mot trängselavgifter, men erbjöd Motormännen konsulthjälp med opinionsbildning för kravet på folkomröstning i frågan – vilket organisationen tackade nej till. – Det är särskilt roligt att få nominera en lobbyingorganisation som genomfört en framgångsrik kampanj där inga pr-konsulter varit inblandade. Motormännen har föredömligt nog gjort jobbet själva, säger Patrik Westander. Så här lyder pr-byrån Westanders nominering till Årets Lobbyist: "Motormännen har förnyat namninsamlingen som politiskt påtryckningsmedel och gjort folkomröstningar till ett starkt påverkansinstrument för intresseorganisationer. Deras krav på folkomröstning om trängselavgifter har hittills resulterat i tolv omröstningar i kranskommunerna och ett politiskt löfte i Stockholms kommun om att en folkomröstning ska äga rum efter en provperiod." Årets Lobbyist utses den 5 november på Stora lobbydagen, som är ett samarrangemang mellan tidningen Resumé och pr-byrån Havanna. Juryn består av Johan Bobert, Tove Lifvendahl, Boa Ruthström, Anna Serner och Per Wendel (ordförande). För mer information, kontakta: Patrik Westander på 08-464 96 51, 073-687 82 55 eller patrik@westander.se För mer information om Westander Publicitet & Påverkan, se www.westander.se