Westander och Michelin inleder samarbete

Michelin Nordic AB vill bli tydligare och mer proaktiv i att kommunicera sitt miljöengagemang och inleder ett samarbete med pr-byrån Westander Publicitet & Påverkan. – Däcken är en ofta förbisedd faktor i jakten på miljövänligare trafik och bränslebesparingar. Vi behöver bli bättre på att kommunicera att rätt däckval gynnar både miljö och plånbok, säger Carl Stenson, pressansvarig på Michelin i Norden. Michelin Nordic genomförde under januari och februari en upphandling av pr-byrå som vanns av Westander. Samarbetet går ut på att öka det mediala genomslaget för Michelins arbete för minskad miljöpåverkan från trafiken, ökad trafiksäkerhet och ökad kunskap om däckvalets betydelse. – Ett av de första projekten vi kommer att samarbeta kring är Michelin Challenge Bibendum. Det är ett globalt initiativ där miljöexperter och industrirepresentanter samlas för att diskutera hur alla kan bidra till en hållbar, miljövänlig mobilitet. Jag har inte sett någon annan däcktillverkare som vill ta ett sådant ansvar, säger Tobias Smedberg, pr-konsult i den arbetsgrupp på Westander som kommer att arbeta med Michelin. Michelin är ledande inom däcktillverkning. Förutom däck till alltifrån cyklar och personbilar till flygplan och rymdfärjor, tillverkar Michelingruppen även digitala tjänster, kartor och reseguider. Under 2005 utsågs Westander till Sveriges bästa pr-byrå i branschtidningen Resumés kundundersökning, samtidigt som byråintäkten ökade med 50 procent till närmare 18 miljoner kronor. Bland Westanders uppdragsgivare finns företag, myndigheter och intresseorganisationer. För mer information, kontakta: Carl Stenson, pressansvarig, Michelin i Norden, på 070-268 41 46 eller carl.stenson@se.michelin.com Tobias Smedberg, pr-konsult, Westander Publicitet & Påverkan, på 0707-32 80 40 eller tobias.smedberg@westander.se För mer information om Westander Publicitet & Påverkan, se www.westander.se Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander avviker i flera avseenden från den rådande branschlogiken: ENGAGEMANG – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. ÖPPENHET – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. EFFEKTIVITET – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. HANDLING – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Alkoholkommittén, Apoteket, E.ON Sverige, Folksam, Räddningsverket, Sida, SPI, Statoil, Svenskt Näringsliv och Taxi 020.