Gå direkt till innehåll
"Vi måste bygga så hållbart vi bara kan och utveckla metoder, modeller och material som fungerar. Vi har inte råd med något annat", säger Anna Du Rietz, kontorschef på Wester+Elsner arkitekter.

Wester+Elsner arkitekter skriver under arkitektuppropet

Nyligen nådde uppropet ”Architects Declare Climate & Biodiversity Emergency” till Sverige. Wester+Elsner arkitekter skriver under eftersom opinionen behövs för att skapa nödvändiga förändringar.

För att möta samhällets behov utan att överskrida jordens ekologiska resurser, krävs ett paradigmskifte inom bygg- och samhällsbyggarbranschen. Det är budskapet i uppropet som många svenska arkitektkontor undertecknat under den gångna veckan.

– Klimatrörelsen har momentum och en tipping point kan vara inom räckhåll. Vår byggda miljö påverkar klimatet under hela sin livscykel. Vi måste bygga så hållbart vi bara kan och utveckla metoder, modeller och material som fungerar. Vi har inte råd med något annat. Samverkan kan bli den katalysator som eldar på den processen. Och det måste ske nu! säger Anna Du Rietz, kontorschef på Wester+Elsner arkitekter.

Läs hela uppropet här:

Ivar Kandell

Presskontakt Arkitekt SAR/MSA +46 8 4102 7481

Vi bygger levande städer

Wester+Elsner arkitekter är ett av Nordens ledande arkitektföretag inom stadslivsutveckling och kommersiell arkitektur, med kontor i både Stockholm och Göteborg. Vi arbetar med arkitektur i alla skalor, från den känsliga detaljskalan i inredningsprojekt till stora integrerade stadsmiljöer. Gemensamt för våra projekt är att de skapas genom kreativa och konstruktiva samarbeten. Vi tar alltid hänsyn till mellanrummen och människorna. Det handlar om att skapa förutsättningar för smidiga förflyttningar, positiva möten och naturliga övergångar till omgivande miljöer. Vårt fokus är inte byggnaderna i sig, utan vilka funktioner de fyller i sitt sammanhang – estetiskt, socialt och praktiskt. Tillsammans med våra uppdragsgivare bygger vi levande städer.

Wester+Elsner arkitekter AB
Sergels Torg 12