Indianer tar över Hard Rock Café

Max Osceola och Mikael Westmark (foto: Per Kårehed)

I slutet av juni anordnade Westmark Information ett annorlunda pressmöte i Göteborg. Då kom de nya ägarna av Hard Rock Café International till restaurangen på Avenyn för att berätta för media om sina framtidsplaner för kedjan.

I spetsen gick Max Osceola från Seminolernas högsta ledning - en frispråkig förkämpe för indianernas rättigheter.

Det var under våren 2007 som indianstammen Seminole i Florida köpte restaurangkedjan Hard Rock International för hela 6,7 miljarder kronor. I köpet ingick förutom varumärket även världens största samling av musiksouvenier, 68 helägda restauranger och butiker, samt franchiserättigheterna för övriga restauranger, hotell och konserthallar.

Seminolerna är den första indianstammen som köpt ett världsomspännande företag och de ser köpet som ett första steg i en större internationell expansion.

Seminolestammen har sitt högkvarter i Hollywood, Florida, i närheten av Fort Lauderdale. Nära 3 300 Seminoleindianer lever på och av stammens reservat i Florida. De härstammar från några få hundra Seminole som flydde in i Everglades i mitten av 1800-talet när den amerikanska regeringen försökte att omplacera alla Floridas Seminoleindianer till Oklahoma, i det som har kommit att kallas "The Trail of Tears".

Vill du veta mer om Seminolestammen, se www.semtribe.com.

Hard Rock International är med 124 olika Hard Rock Café i 46 länder och sju hotell och kasinon ett av världens mest välkända varumärken. Det första Hard Rock Café öppnade 1971 i London. En Eric Clapton-gitarr var det första föremålet i det som har blivit världens största samling av musiksouvenirer som visas på de olika restaurangerna och hotellen runt om i världen.

På www.hardrock.com hittar du mer information om Hard Rock.

• Seminoleindianer
  • Seminole