​Nest expanderar inom hemsäkerhet - första säkerhetssystemet som är enkelt för de boende och tufft mot inkräktare

21 SEPTEMBER 2017 – SAN FRANCISCO – Nest Labs (nest.com) lanserar nu en ny säkerhetslösning för hemmet som inkluderar Nest Secure larmsystem, Nest Hello videodörrklocka, Nest Cam IQ säkerhetskamera för utomhusbruk och tillhörande programvara och tjänster.

• Nest Secure larmsystem – Ett säkerhetssystem för hemmet som är utformat för att vara tufft mot inkräktare och lätt att använda. Nest Secures startpaket innehåller följande produkter:
    • Nest Guard är ett allt-i-ett-system för grundläggande säkerhet. Det innehåller ett larm, en knappsats och en rörelsesensor och det pratar med en vänlig röst.
    • Nest Detect är den första i sitt slag: en sensor som både upptäcker såväl rörelser i rummet som dörrar och fönster som öppnas eller stängs i en enda kompakt, batteridriven produkt. Placera den på ett fönster så vet den när det öppnas. Sätt den på en vägg så känner den av rörelse i rummet. Placera den på en dörr så gör den både och.
    • Nest Tag är en behändig bricka som du sätter fast på nyckelknippan så att du enkelt kan aktivera eller inaktivera Nest Secure utan lösenkoden. Du kan ge en Nest Tag till familjemedlemmar och personer som du litar på och som ofta befinner sig i huset, till exempel en hundvakt.
  • Nest Hello videodörrklocka – I Nests första videodörrklocka kombineras Nest Cams pålitliga säkerhet och intelligens med något så enkelt och välbekant som en dörrklocka.
  • Nest Cam IQ säkerhetskamera för utomhusbruk – En specialbyggd säkerhetskamera för utomhusbruk som skyddar hemmet med hjälp av oslagbar bildskärpa och intelligens samt manipuleringssäkra och väderbeständiga komponenter.

– I dag tar Nest nästa steg i vår strategi för att skapa det omtänksamma hemmet. Vi har hittills haft ett riktigt bra år. Vi har expanderat till ytterligare elva länder och utökat vår produktportfölj med Nest Cam IQ för inomhusbruk och Nest Thermostat E. I dag tar vi klivet in i ännu en bransch – hemsäkerhet. Genom att skapa produktupplevelser som tilltalar våra kunder har Nest vuxit och ökat sina leveranser med mer än 60 procent de senaste åren och fortsätter nu att expandera till miljontals hem världen över, säger Marwan Fawaz, vd för Nest.

Nest Secure
Nest Secure är det första larmsystemet som det faktiskt är roligt att bo med. Det är utvecklat för att vara bekvämt för bostadsägare när de kommer och går.

– När vi började utforska marknaden för hemsäkerhet såg vi en bransch som påminde om branschen för termostater när vi gav oss in på den marknaden, säger Matt Rogers, Nests grundare och produktchef.

– På samma sätt som personer vanligtvis inte använder programmerbara termostater eftersom det är komplicerat är de nuvarande lösningarna inom hemsäkerhet mycket jobbiga att ha i huset på grund av allt från klumpig maskinvara, falsklarm och högljudda och stressande nedräkningar. Detta är anledningen till att 43 procent av alla personer med larmsystem aldrig aktiverar dem.* Vårt mål var att skapa en produkt som inte bara är effektiv när något händer, utan även är smidig och lätt att använda när man är hemma med familjen och lever sitt liv – vilket är fallet den allra största delen av tiden, fortsätter Matt Rogers.

Alla familjemedlemmar har sina egna rutiner och med Nest går det att aktivera och inaktivera larmet på flera sätt: genom att hålla Nest Tag mot Nest Guard, via Nest-appen eller genom att ange en kod på Nest Guards knappsats.

Nest Secure gör det enkelt att ha koll på hemmet var du än är och skickar en avisering om något behöver uppmärksammas. Kunderna har möjlighet att lägga till extra övervakning och avskräckningsmedel genom att lägga till fler Nest Cam i systemet. Alla kameror styrs i samma Nest-app.

Nest Detects sensorer upptäcker både när någon rör sig och när något öppnas eller stängs och kan på så sätt placeras på dörrar, fönster eller väggar. Tack vare funktionen Quiet Open går det dessutom att inaktivera larmet tillfälligt med ett enkelt knapptryck när du är på väg ut. Och om någon glömmer att slå på larmet skickar Nest en påminnelse så att det kan aktiveras direkt via appen.

Nest Guard har reservbatterier och en valfri mobildatatjänst som förstärkning och kan därför alltid vara på sin vakt även om Wi-Fi-nätverket inte fungerar eller om det är strömavbrott. Och med en enkel och röststyrd konfiguration som varken kräver verktyg, skruvar eller kablar kan kunden eller en Nest Pro-installatör installera det utan problem.

Nest Hello videodörrklocka
I dag levererar Nest intelligenta och kraftfulla kameror. Men det finns ett viktigt område i hemmet som Nest Cam inte har koll på: ytterdörren. Genom den går folk in och ut. Det är där det händer. Och det är ett av det första ställen som inbrottstjuvar går till för att kontrollera om någon är hemma.

Nest Hello kan upptäcka en person och skicka en varning eller en ögonblicksbild även om personen inte ringer på. Med Nest Aware kan kunder få varningar när obekanta personer eller misstänkt aktivitet detekteras, till exempel människor som pratar eller hundar som skäller.

Nest Hellos kunder kan prata med såväl gäster som obekanta vid dörren och ha en naturlig konversation via Talk and Listen i HD var de än befinner sig. Tack vare ekosläckning och reducering av omgivande brus är det lätt att höra vad alla säger, till och med på högljudda gator. Det går dessutom att snabbt och lätt svara besökare med ett enda tryck i appen med hjälp av en lista med förinspelade svar.

Nest Cam IQ för utomhusbruk
Folk köper säkerhetskameror för att få sinnesro och veta att hemmet och familjen är säkra. Men när det gäller att hålla ett öga på hemmet vet vi att det inte är mer information som efterfrågas, utan bättre och användbar information.

Samtidigt som Nest Cam IQ för inomhusbruk lanserades tidigare i år introducerade Nest en av de mest intelligenta och kraftfulla kamerorna på marknaden i syfte att förbättra säkerheten i bostäder.

Nu utvidgar Nest den intelligensen till hemmets utsida. Med en helt ny design är Nest Cam IQ för utomhusbruk en kamera som gör mer och tar upp mindre av kundernas tid. I stället för att bara visa vad som händer tillhandahåller den viktig, användbar information via varningar – till exempel om den upptäcker en obekant person på tomten – så användarna vet att en varning är viktig.

Google Assistent i Nest Cam IQ för inomhusbruk
Nest utökar inte bara kamerautbudet med ny maskinvara, utan ger även kunderna möjlighet att lägga till Google Assistent i Nest Cam IQ för inomhusbruk. Det är den första säkerhetskameran med Google Assistent inbyggd. Funktionen blir tillgänglig via en kostnadsfri programvaruuppdatering för alla befintliga och nya kunder nu i vinter. Google Assistent tar intelligensen i Nest Cam IQ för inomhusbruk till en helt ny nivå. Det går att ställa frågor, styra hemmet och utföra uppgifter.

Integration med säkerhetsprodukter
Via programmet Works with Nest har Nest samarbetat med olika partner för att skapa integrationer med de nya säkerhetsprodukterna.

Nest har samarbetat med Yale, som har 175 års erfarenhet inom låsbranschen, för att skapa en modern version av ett säkert lås. Detta nya lås, precis som Nests egna produkter, använder sig av både Thread- och Weave-teknik för att på ett säkert sätt kommunicera med Nest Secure och andra Nest-produkter även om strömmen har gått eller internet ligger nere. The Nest + Yale lock blir tillgängligt i början av nästa år.

Kunderna kan inaktivera Nest Secure larmsystem när de låser upp The Nest + Yale lock och de kan låsa upp dörren när de upptäcker en bekant (eller ett bud) via Nest Hello videodörrklocka.

Nest lanserar dessutom ett nytt tillbehör som heter Nest Connect som ser till att Nest Secure fungerar i stora bostäder samt gör det möjligt att ansluta The Nest + Yale lock och liknande produkter till internet och styra dem via Nest-appen.

När det gäller säkerhet kan det vara en viktig avskräckande faktor att någon verkar vara hemma. Works with Nest-produkter, till exempel lampor, strömbrytare och eluttag från företag som Lutron, LIFX och Philips, kan ansluta till Nests säkerhetsprodukter så att det ser ut som om du är hemma när Nest märker att du är borta. På så sätt kan inbrott förhindras.

Och med MyQ-kompatibla garagedörröppnare från Chamberlain kan användarna få en avisering om de lämnat garagedörren öppen när de åkt hemifrån. De kan sedan stänga den var de än är med ett enkelt tryck på mobilen.

Programmet Works with Nest använder sig av teknik som Thread och Weave och gör det möjligt för Nest-produkter att fungera smidigt med produkter från andra tillverkare som ett fullständigt system.

Pris och tillgänglighet
Nest Secure kan förbeställas i dag på nest.com och levereras i november, då det blir tillgängligt hos ledande återförsäljare i USA.

• Startpaketet för Nest Secure, som innehåller Nest Guard, två Nest Detect och två Nest Tag, har ett rekommenderat pris på 499 USD.
  • Kunder kan köpa till ytterligare Nest Detect för 59 USD och Nest Tag för 25 USD.
  • Ett startpaket för Nest Secure med en Nest Cam Outdoor är tillgängligt på nest.com och Best Buy för 598 USD, vilket innebär en rabatt på 100 USD.
  • Tjänsten med mobildata som förstärkning är tillgänglig på nest.com för 5 USD per månad eller 50 USD per år.
  • Nest samarbetar medMONI och kommer att erbjuda deras prisbelönta, professionella tjänst för övervakning dygnet runt inom den närmsta framtiden.

Nest Secure lanseras i Europa och Kanada under nästa år.

Nest Cam IQ för utomhusbruk lanseras i USA, Kanada och alla Nests europeiska marknader i november hos ledande återförsäljare och på nest.com.

• Nest Cam IQ för utomhusbruk är tillgänglig för ett rekommenderat enhetspris på 3 995 SEK.
  • Du hittar mer information om när den blir tillgänglig i Europa på www.nest.com.

Nest Hello blir tillgänglig i USA under första kvartalet 2018 och kommer till Europa senare under året. Besök sidan Nest Hello om du vill veta mer.

Om Nest
Nest vill skapa ett omtänksamt hem – ett hem som tar hand om de som bor där och världen runt omkring. Företaget fokuserar på maskinvaror, programvaror och tjänster som är enkla, vackra och stilfulla. Med Nest Thermostat E™, Nest Learning Thermostat™ och Nests energitjänster kan du slappna av och hålla koll på hemmets energiförbrukning. Med Nest Protect™ rök- och kolmonoxidlarm blir det lättare att skydda dig själv, och med Nest Safety Rewards sparar du pengar via medverkande hemförsäkringsbolag. Med Nest Cam™ kan du dessutom hålla ett öga på det som är viktigast i hemmet, både inomhus och utomhus.

Nests produkter säljs i 18 länder inom Nordamerika, Europa och Asien- och Stillahavsområdet och installeras i nästan alla länder världen över. Tack vare Nest Learning Thermostat har det hittills sparats runt 14 miljarder kWh, vilket är tillräckligt med ström för att försörja delstaten New York i 100 dagar. Via programmet Works with Nest kan produkter från tredje part anslutas säkert till Nest-enheter och skapa säkrare, effektivare och mer medvetna hem. Du hittar mer information pånest.com.

Kristina Risberg, Westmark Information
kristina.risberg@westmark.se

*Källa: Nationwides undersökning Brand New Belongings från 2013.

• säkerhetskamera
  • videodörrklocka
  • säkerhet
  • nest cam iq