Wetterling Gallery visar utvalda fotografier av Robert Mapplethorpe

Nyhet   •   Jun 13, 2019 17:11 CEST

Robert Mapplethorpe 'Tulips'

Vernissage, Juni 17, 18 - 20.

Utställningen kommer visas hela sommaren, jämte de senaste verken av Mike & Doug Starn. 'Selected Photographs' ger en unik möjlighet att förvärva några av fotografierna av Robert Mapplethorpe som sedan länge har varit utsålda hos Mapplethorpe Foundation.

På 1970-talet levde artisten Robert Mapplethorpe tillsammans med allkonstnären Patti Smith i New York's berömda Chelsea Hotel. Där började Mapplethorpe ta polaroidfotografier för att använda i sina collage. Han drogs till fotografi och införskaffade en Hasselblad-kamera, med vilken kan började porträttera sina vänner och bekana - konstnärer, musiker, porrskådespelare, societetens medlemmar såväl som medlemmar av det homosexuella S & M communityt. Trots att fotografiernas innehåll ansågs chockerande och något stötande var Mapplethorpe en formalist. Han intresserade sig för komposition, färg, textur, balans och kanske främst, skönhet. På 1980-talet koncentrerade han sig på studiofotografier, speciellt nakenstuider och blommor. Dessa verk är betydligt mer eleganta än de tidigare verken.

Kommentarer (0)

Kommentera